Wat doet VLS voor muziekdocenten?
Door: Allerd van den Bremen, verenigingscoördinator Muziekdocent zijn is een prachtig vak, maar het brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Als muziekdocent sta je gepassioneerd voor de klas met de wens om ook de volgende generatie te inspireren en motiveren. Maar soms kom je situaties tegen waarin je wat extra hulp of ondersteuning […]
Interview met Rudolf Draijer: “Motivatieproblemen? Eigenlijk nooit.. alleen als het té lastig is”
Rudolf Draijer, muziekdocent op het Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, is geen doorsnee docent. Hij brengt niet alleen muziek bij, maar geeft zijn leerlingen ook een ervaring die verder gaat dan de gebruikelijke muzieknoten op papier. “Een leerling moet het gevoel hebben dat ze een verantwoordelijkheid hebben en onmisbaar zijn in het proces van de uitvoering”. […]
IJsberen in de Jungle: vo-leerlingen maakten een groep 8-musical
Interview Jop Ostendorf: “Wat ik fijn vind, dat ik kan werken met een vast team op een geweldige school”
Jop Ostendorf, 27 jaar jong, afkomstig uit Geleen en momenteel de geprezen Muziekdocent van het jaar, deelt zijn passie voor muziek op de Trevianum Scholengroep in Sittard. Direct na zijn afstuderen dook Jop het werkveld in, eerst een jaartje in Weert en uiteindelijk belandde hij op de huidige school waar hij vol enthousiasme lesgeeft aan […]
Zingen in de klas: tips van drie professionals
Boekrecensie ‘De muzikale speeltuin’
Auteur: Mathieu Vulto “Spelend leren en werken vanuit improvisatie opent deuren naar een nieuwe didactiek voor muziekonderwijs’. Door middel van een boek voor het PO en een boek voor de overgang en het gebruik met jongeren in het VO zetten Kevin Zwinkels en Stephanie Kramer een doorlopende leerlijn uit. De muzikale speeltuin bestaat dus uit […]
Wat doet die VLS nou allemaal voor vakdocenten in het basisonderwijs?
“Wat doet die VLS nou allemaal? Het is vaag, abstract geneuzel en er verandert toch nooit iets… Wat heeft een muziekdocent als ik daar aan?” Ik ben Allerd en al bijna twintig jaar geef ik muziekles, met name in het basisonderwijs. Ik geniet heel erg van het lesgeven en het enthousiasme van de kinderen, maar […]
Jannes Hartman ging voor zijn Docent Muziek-scriptie aan de slag met klankhout
Jannes Hartman (26) rondde de opleiding Docent Muziek aan Hogeschool Leiden af met een onderzoek naar het maken van klankhout. Lars Bon en Daan van der Sande van het VLS Studentenpanel interviewden hem daarover. Het werd een inspirerend gesprek over oordeelloos kijken en luisteren. “Dit verslag gaat over een reis. Een reis door ontmoetingen met […]
Op de vrijeschool is muziek net zo belangrijk als wiskunde
Auteur: Allerd van den Bremen | Datum: 17 april 2023 Nergens wordt zo veel gezongen in het Nederlands onderwijs als op de vrijeschool. Bijna alle middelbare vrije scholen hebben een langlopende koortraditie. Het koor is vaak een verplicht onderdeel, ook in de bovenbouw. Daarnaast spelen leerlingen in bandjes en zijn ze op een creatieve manier […]
10 antwoorden op de vraag ‘Waarom hebben we muziekles?’
Muziekles op school kan een bron van plezier en creativiteit zijn voor veel leerlingen. Het biedt de kans om te zingen, een instrument te bespelen en te luisteren naar verschillende soorten muziek. Toch is het geen geheim dat sommige leerlingen zich afvragen waarom ze muziekles hebben en wat het nut ervan is. In deze blog […]