‘Muziekdocent van het jaar 2022’ Tineke van Dijk

"Bij Tineke komen leerlingen niet weg met een onvoldoende"

Auteur: Nadia Molenaar

Tineke van Dijk werd vlak voor de zomervakantie tot ‘Muziekdocent van het jaar’ uitgeroepen. Ze is genomineerd om haar enthousiasme, doorzettingsvermogen, tomeloze energie en positiviteit. “Bij mij komen leerlingen niet weg met een onvoldoende. Voor een vak als muziek heb je deze kwaliteiten ook wel nodig omdat je toch best vaak een strijd moet voeren.”

Tineke van Dijk Muziekdocent van het jaar
Leerlingen die ukelele spelen

"Actief bezig zijn met de praktijk"

“Ik geef op dit moment lessen in de onderbouw. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen actief bezig zijn met de praktijk. Notenschrift en theorie hang ik daar dan aan vast. De brugklassen en de tweede klassen krijgen één lesuur muziek in de week. Dat de lesuren zijn ‘uitgesmeerd’ over twee schooljaren vind ik een voordeel. In de tweede klas kunnen de leerlingen namelijk weer wat verder komen, omdat ze ouder zijn.”

Tineke haalt haar inspiratie vooral van het internet. “Ik ben heel veel op internet te vinden. Bijvoorbeeld op YouTube, Facebook en Instagram. Ik volg ook FB groepen als Toffe Songs VO en Meer! en Netwerk Docent Muziek Nederland. Er komt ontzettend veel moois voorbij. Maar het kan ook zijn dat ik onderweg met de fiets ben, iets hoor en denk, dat is ook leuk om te doen. Een collega zei laatst ‘jij gaat nooit uit’ en dat klopt wel, vind ik.”

"Actief bezig zijn met de praktijk"

“Ik geef op dit moment lessen in de onderbouw. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen actief bezig zijn met de praktijk. Notenschrift en theorie hang ik daar dan aan vast. De brugklassen en de tweede klassen krijgen één lesuur muziek in de week. Dat de lesuren zijn ‘uitgesmeerd’ over twee schooljaren vind ik een voordeel. In de tweede klas kunnen de leerlingen namelijk weer wat verder komen, omdat ze ouder zijn.”

Tineke haalt haar inspiratie vooral van het internet. “Ik ben heel veel op internet te vinden. Bijvoorbeeld op YouTube, Facebook en Instagram. Ik volg ook FB groepen als Toffe Songs VO en Meer! en Netwerk Docent Muziek Nederland. Er komt ontzettend veel moois voorbij. Maar het kan ook zijn dat ik onderweg met de fiets ben, iets hoor en denk, dat is ook leuk om te doen. Een collega zei laatst ‘jij gaat nooit uit’ en dat klopt wel, vind ik.”

Muziekmethode

“Wij gebruiken de muziekmethode Musicbox. Het werkt heel fijn omdat je opdrachten uit en aan kunt zetten naar eigen inzicht en behoefte. Ik maak hiernaast ook veel eigen lesmateriaal. Hiervoor gebruik ik onder andere social media als inspiratie. Denk aan grappige opdrachten waar de muziektheorie in verwerkt zit, zodat de leerlingen leren terwijl ze doen.”

“Als je naast je werk in het vo ook op een basisschool werkt, zie je pas echt wat er daar gebeurt. Op die manier kun je een brug slaan tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Een lesmethode is mooi, maar muziekdocenten kunnen deze brug echt slaan.”

Muziekmethode Musicbox
Tips van muziekdocent Tineke

Tips van Tineke

“Gooi de deuren van je muzieklokaal open en nodig collega’s uit om bij jou te komen kijken en ga zelf ook op bezoek bij een ander. Laatst mocht ik een les bijwonen van een collega en die had een onwijs leuke en inspirerende les! We kunnen ontzettend veel van elkaar leren.”

“Vanuit het bijscholingsbudget heb ik slagwerklessen gevolgd. Het is niet mijn top drie instrument, maar vond het belangrijk om mezelf een beetje uit te dagen. Ook heb ik les gehad van Suzan Lutke. Zij is een vooruitstrevend persoon in het muziekonderwijs en ik wil nog graag een lezing of workshop van haar bijwonen.”

“Ik post vaak op Instagram wat er in mijn lessen gebeurt en wil graag laten zien wat ik doe in de klas. Ouders reageren dan heel positief en vinden het geweldig om hun kind bezig te zien. Het plezier dat mijn leerlingen, en niet te vergeten ikzelf, hebben wordt zo heel goed zichtbaar.”

Tips van Tineke

“Gooi de deuren van je muzieklokaal open en nodig collega’s uit om bij jou te komen kijken en ga zelf ook op bezoek bij een ander. Laatst mocht ik een les bijwonen van een collega en die had een onwijs leuke en inspirerende les! We kunnen ontzettend veel van elkaar leren.”

“Vanuit het bijscholingsbudget heb ik slagwerklessen gevolgd. Het is niet mijn top drie instrument, maar vond het belangrijk om mezelf een beetje uit te dagen. Ook heb ik les gehad van Suzan Lutke. Zij is een vooruitstrevend persoon in het muziekonderwijs en ik wil nog graag een lezing of workshop van haar bijwonen.”

“Ik post vaak op Instagram wat er in mijn lessen gebeurt en wil graag laten zien wat ik doe in de klas. Ouders reageren dan heel positief en vinden het geweldig om hun kind bezig te zien. Het plezier dat mijn leerlingen, en niet te vergeten ikzelf, hebben wordt zo heel goed zichtbaar.”

Het belang van goed muziekonderwijs

“Erik Scherder bewijst wetenschappelijk waarom muziek voor de mens zo belangrijk is. Toen ik zelf op het vo zat als leerling, had ik mijn hoofd best wel vol van al die vakken. En dan had je even het vak muziek, waarin je altijd wel een ‘gloriemomentje’ had. Daar was het ontspannen en leuk en hoefde je even niet op de top van je kunnen te werken. Muziek gaat je hart in en zorgt dat je alles weer even op een rijtje kunt zetten. Ooit had ik van een leerling, van wie ik wist dat het thuis niet zo goed ging, een foto genomen. Er was een onwijs mooie glimlach te zien, wat zijn moeder ontroerde.”

“Goed muziekonderwijs betekent voor mij dat elk kind zijn of haar muzikale talent eruit kan halen. Dat je genoeg aanbiedt in je lessen zodat ieder kind tot zijn recht komt. Iedereen heeft namelijk wel een muzikaal talent. Denk naast het bespelen van een instrument ook eens aan het koppelen van emoties aan een muziekstuk of ontwarren van systemen in een muziekstuk. Er is nog zoveel méér dan het bespelen van een instrument.” Volgens Tineke is iedereen muzikaal en is het aan ons om eruit te halen wat erin zit.

Muziekdocent Tineke met haar leerlingen
Tineke haar inspirator Jaap Pluijgers

Mijn Inspirator?

“In het tweede jaar van mijn studie Schoolmuziek kwam Jaap Pluijgers met allerlei djembés aanzetten. Ik had nog nooit een djembé aangeraakt en de hele lesweek voelde buiten mijn comfortzone. Het was doodeng, maar Jaap wist het allemaal zó enthousiast over te brengen dat ik een eigen djembé wilde. Jaap zag je écht en iedereen kwam tot zijn recht. Hij wist bijna meteen van iedereen de naam.”

“Wij nodigen Jaap regelmatig uit bij ons op school voor workshops. Hij heeft tijdens de workshops al snel in de gaten waar de ‘zorgleerlingen’ zitten en weet ieder kind te laten ‘shinen’. Omdat ik dat zo ontzettend knap vind, is Jaap Pluijgers mijn inspirator.”

Mijn Inspirator?

“In het tweede jaar van mijn studie Schoolmuziek kwam Jaap Pluijgers met allerlei djembés aanzetten. Ik had nog nooit een djembé aangeraakt en de hele lesweek voelde buiten mijn comfortzone. Het was doodeng, maar Jaap wist het allemaal zó enthousiast over te brengen dat ik een eigen djembé wilde. Jaap zag je écht en iedereen kwam tot zijn recht. Hij wist bijna meteen van iedereen de naam.”

“Wij nodigen Jaap regelmatig uit bij ons op school voor workshops. Hij heeft tijdens de workshops al snel in de gaten waar de ‘zorgleerlingen’ zitten en weet ieder kind te laten ‘shinen’. Omdat ik dat zo ontzettend knap vind, is Jaap Pluijgers mijn inspirator.”

Misschien vind je dit ook interessant

Timo van Verseveld over zijn muzieklessen

Interview met ‘Muziekdocent van het jaar’ Petra Smit