Zoek

Interview met Rudolf Draijer: “Motivatieproblemen? Eigenlijk nooit.. alleen als het té lastig is”

Auteur: Nadia Molenaar

Rudolf Draijer, muziekdocent op het Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, is geen doorsnee docent. Hij brengt niet alleen muziek bij, maar geeft zijn leerlingen ook een ervaring die verder gaat dan de gebruikelijke muzieknoten op papier. “Een leerling moet het gevoel hebben dat ze een verantwoordelijkheid hebben en onmisbaar zijn in het proces van de uitvoering”. Rudolf zorgt ervoor dat zijn leerlingen worden uitgedaagd op een net iets te hoog maar haalbaar niveau. Hierdoor voelen zijn leerlingen de drang om niet achter te blijven en verwachten ze dat hun klasgenoten ook moeite doen.”Motivatieproblemen? Eigenlijk nooit.. alleen als het té lastig is voor ze.”

Rudolf Draijer aan de piano
Rudolf Draijer speelt piano

"Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis"

Het Teylingen College Leeuwenhorst staat bekend om zijn kunst- en cultuurgericht onderwijs. Volgens Rudolf gaat dat verder dan alleen doceren. “Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis; het gaat om het motiveren van samenwerking, zelfontdekking en een blijvende liefde voor muziek”.

Hij geeft les aan klas 1 tot en met klas 6, met een focus op talentklassen en de bovenbouw havo en vwo. “Elke klas en leerling brengt unieke uitdagingen en vreugde met zich mee” aldus Rudolf. “Je kunt zeggen dat ik hier mijn tweede thuis heb gevonden,” lacht Rudolf als hij vertelt over zijn 19 jaar durende loopbaan op het Teylingen College. Als mentor streeft hij ernaar niet alleen muzikale kennis, maar ook levensvaardigheden over te brengen. “Muziek is meer dan noten lezen; het is een levensles in harmonie en teamwork.”

"Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis"

Het Teylingen College Leeuwenhorst staat bekend om zijn kunst- en cultuurgericht onderwijs. Volgens Rudolf gaat dat verder dan alleen doceren. “Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis; het gaat om het motiveren van samenwerking, zelfontdekking en een blijvende liefde voor muziek”.

Hij geeft les aan klas 1 tot en met klas 6, met een focus op talentklassen en de bovenbouw havo en vwo. “Elke klas en leerling brengt unieke uitdagingen en vreugde met zich mee” aldus Rudolf. “Je kunt zeggen dat ik hier mijn tweede thuis heb gevonden,” lacht Rudolf als hij vertelt over zijn 19 jaar durende loopbaan op het Teylingen College. Als mentor streeft hij ernaar niet alleen muzikale kennis, maar ook levensvaardigheden over te brengen. “Muziek is meer dan noten lezen; het is een levensles in harmonie en teamwork.”

"De podcast is een venster naar onze muzikale reis op school"

Rudolf deelt zijn passie niet alleen binnen de klaslokalen, maar ook via een podcast: Muziekklas Leeuwenhorst muziekgeschiedenis. “De podcast is eigenlijk een tentamen voor mijn leerlingen. Ze doen onderzoek naar een onderwerp uit de muziekgeschiedenis dat hen aanspreekt”. Rudolf vertelt dat zijn leerlingen gemotiveerd zijn om zo goed mogelijk werk af te leveren om maar in de podcast terecht te komen.

“De podcast is een venster naar onze muzikale reis op school. Het is niet alleen een bron van kennis voor de luisteraars, maar ook een inspiratiebron voor andere leerlingen die nog een onderwerp voor hun tentamen moeten kiezen”.

De onderwerpen die nog online gaan komen zijn variërend van de British Invasion tot reggae en skamuziek in Nederland. Zo weerspiegelt de podcast de diversiteit en diepgang van het muziekonderwijs op het Teylingen College Leeuwenhorst.

Klik hier als je meer wilt weten over deze, of andere, inspirerende podcasts

Rudolf Draijer legt zijn leerlingen iets uit
Rudolf Draijer geeft muziekles

Mijn muzieklokaal

“Wij hebben in het muzieklokaal zeer professionele spullen. Dit vanuit de gedachte: als je de leerling serieus neemt, nemen ze het vak ook serieus. Het zorgt bij de leerlingen voor een enorme drive omdat ze op “die mooie spullen” mogen spelen. Ons lokaal is uitgerust met een breed scala aan instrumenten – van keyboards tot gitaren en percussie. Het is essentieel dat mijn leerlingen toegang hebben tot verschillende klankmogelijkheden om hun eigen muzikale pad te verkennen.”

Rudolf benadrukt: “Ik wil dat mijn leerlingen zich comfortabel voelen in deze ruimte, alsof het hun tweede thuis is. Dat betekent dat het niet alleen functioneel moet zijn, maar ook uitnodigend en inspirerend. Ik zorg ervoor dat alles binnen handbereik is. Of het nu gaat om bladmuziek, instrumenten of opnameapparatuur, alles heeft zijn eigen plek.”

Mijn muzieklokaal

“Wij hebben in het muzieklokaal zeer professionele spullen. Dit vanuit de gedachte: als je de leerling serieus neemt, nemen ze het vak ook serieus. Het zorgt bij de leerlingen voor een enorme drive omdat ze op “die mooie spullen” mogen spelen. Ons lokaal is uitgerust met een breed scala aan instrumenten – van keyboards tot gitaren en percussie. Het is essentieel dat mijn leerlingen toegang hebben tot verschillende klankmogelijkheden om hun eigen muzikale pad te verkennen.”

Rudolf benadrukt: “Ik wil dat mijn leerlingen zich comfortabel voelen in deze ruimte, alsof het hun tweede thuis is. Dat betekent dat het niet alleen functioneel moet zijn, maar ook uitnodigend en inspirerend. Ik zorg ervoor dat alles binnen handbereik is. Of het nu gaat om bladmuziek, instrumenten of opnameapparatuur, alles heeft zijn eigen plek.”

Onze muziekmethode

“We hebben een eigen muziekmethode ontwikkeld die verder gaat dan alleen de traditionele benaderingen. Het is meer dan noten op papier; het is een beleving, een manier om de wereld te ontdekken. Onze methode daagt leerlingen uit om hun eigen stem te vinden, om expressie te geven aan wat ze voelen. Het draait om experimenteren en ontdekken. Onze muziekmethode moedigt leerlingen aan om buiten de gebaande paden te treden, om hun eigen muzikale identiteit te vormen.”

Muziekdocent Rudolf Draijer speelt vleugel in muzieklokaal tijdens muziekles, leerlingen luisteren aandachtig.
Rudolf Draijer legt iets uit aan zijn leerlingen

Wat zou er volgens mij anders moeten in het (muziek)onderwijs?

“Ik ben van mening dat er veranderingen moeten plaatsvinden in het gehele onderwijs, met een sterkere connectie naar de wetenschap. Er bestaat aanzienlijke kennis over wat effectief leren bevordert.”

“Er is veel bekend over goede momenten voor toetsen, het begrijpen van ideale leeromstandigheden en leerleeftijden. Tijdens onze ervaringen in het buitenland, bezoeken we andere scholen en zien we interessante benaderingen.”

“Waarom slagen we er niet in om de beschikbare kennis over breinfuncties, leerprocessen, dagelijkse lichaamsbeweging en muziekonderwijs optimaal te benutten? Het lijkt onverstandig voor de onderwijssector om niet de beste onderwijsvorm aan te bieden, vooral wanneer de kennis voorhanden is.”

“We beschikken over zoveel kennis, maar waarom zetten we die niet in?”

Wat zou er volgens mij anders moeten in het (muziek)onderwijs?

“Ik ben van mening dat er veranderingen moeten plaatsvinden in het gehele onderwijs, met een sterkere connectie naar de wetenschap. Er bestaat aanzienlijke kennis over wat effectief leren bevordert.”

“Er is veel bekend over goede momenten voor toetsen, het begrijpen van ideale leeromstandigheden en leerleeftijden. Tijdens onze ervaringen in het buitenland, bezoeken we andere scholen en zien we interessante benaderingen.”

“Waarom slagen we er niet in om de beschikbare kennis over breinfuncties, leerprocessen, dagelijkse lichaamsbeweging en muziekonderwijs optimaal te benutten? Het lijkt onverstandig voor de onderwijssector om niet de beste onderwijsvorm aan te bieden, vooral wanneer de kennis voorhanden is.”

“We beschikken over zoveel kennis, maar waarom zetten we die niet in?”

Mijn inspirator

Hoewel Rudolf niet specifiek een inspirator heeft, haalt hij zijn motivatie en inspiratie uit enthousiaste leerlingen. Een treffend voorbeeld hiervan is Sjors, vertelt Rudolf. “Toen hij in 5 havo zat, wist hij niet goed wat hij wilde gaan doen. Hij koos uiteindelijk voor 5 vwo. Halverwege dat jaar realiseerde hij zich: ‘Wat jij doet vind ik echt geweldig.’ We besloten samen te werken aan zijn voorbereiding voor de toelating tot de Docent Muziek-opleiding, waarbij hij zelfs zijn vwo-opleiding afbrak. Tijdens het laatste eindexamenconcert, waar hij aanzienlijk aan bijdroeg, werd Sjors emotioneel en verklaarde: ‘Ik weet nu gewoon wat ik wil en heb eindelijk een doel.’ Het contact met Sjors blijft tot op de dag van vandaag bestaan, waardoor hij een bron van inspiratie is.”

Sjors speelt gitaar
Iemand speelt op de trommel in een menigte

Lesmateriaaldatabase

Ontdek de opdracht Sambaah Slagwerk voor de onderbouw gemaakt door Rudolf. Wat dit stuk zo bijzonder maakt, is dat elke leerling een unieke bijdrage kan leveren. Dankzij de veelheid aan partijen, heeft iedereen een cruciale rol bij het uitvoeren ervan. 🎵🥁

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”