Zoek

Interview met Trees Richards-DiBuono: “Ik zing echt heel graag, dat is mijn grootste passie”

Auteur: Nadia Molenaar

Als muziekdocent aan het Hermann Wesselink College in Amstelveen en het Blaise Pascal College in Zaandam, heeft Trees Richards-DiBuono niet alleen passie voor lesgeven, maar ook voor haar eigen muzikale ontwikkeling.

“Ja, weet je, ik zing echt heel graag,” zegt Trees. “Dat is mijn grootste passie.” Echter, ondanks haar liefde voor zingen, heeft Trees de laatste tijd te maken gehad met stemproblemen. “Ik krijg op dit moment stemmassage”.

Ondanks deze uitdagingen nam Trees deel aan All About That Voice, en is nu actief betrokken bij  Vocal Boost. “Daar ligt toch echt wel mijn ambitie,” zegt ze vastberaden. “Om daar weer meer mee te gaan doen en het van de grond te krijgen.”

Muziekdocent Trees speelt piano en begeleid daarmee haar muziek leerlingen
Muziekdocenten band nemen applaus in ontvangst op het podium

"Dat was even schakelen voor mij"

Op het Blaise Pascal College kwam Trees nieuwe uitdagingen tegen. Ze vertelt: “Het muzieklokaal is in de kelder en er is maar één lokaal. Dat was even schakelen voor mij. Mijn collega’s daar en de sfeer zijn echt heel fijn. Daar heb ik een heel goed gevoel bij.” Trees benadrukt dat ze zin heeft om, samen met haar collega Loïs, het vak muziek te versterken.

Het is een droom van Trees om op beide scholen een groot leerlingenkoor te hebben en optredens te organiseren. “Ik ben nu op het Hermann Wesselink College begonnen op maandag van 16 tot 17 uur. Het zou natuurlijk mooi zijn als die groep uiteindelijk steeds groter zou worden.”

Muziekdocenten band nemen applaus in ontvangst op het podium

"Dat was even schakelen voor mij"

Op het Blaise Pascal College kwam Trees nieuwe uitdagingen tegen. Ze vertelt: “Het muzieklokaal is in de kelder en er is maar één lokaal. Dat was even schakelen voor mij. Mijn collega’s daar en de sfeer zijn echt heel fijn. Daar heb ik een heel goed gevoel bij.” Trees benadrukt dat ze zin heeft om, samen met haar collega Loïs, het vak muziek te versterken.

Het is een droom van Trees om op beide scholen een groot leerlingenkoor te hebben en optredens te organiseren. “Ik ben nu op het Hermann Wesselink College begonnen op maandag van 16 tot 17 uur. Het zou natuurlijk mooi zijn als die groep uiteindelijk steeds groter zou worden.”

"Sinds vorig jaar heb ik twee nieuwe collega's"

“Op het Hermann Wesselink College wordt muziek als een heel belangrijk vak gezien. We zijn ook kunst – en cultuurprofielschool geworden. In de onderbouw is muziek drie jaar verplicht. Daarna kunnen ze muziek zowel in het vmbo, havo als vwo als examenvak kiezen.”

De muzieksectie van Trees bestaat uit vier muziekdocenten. “Sinds vorig jaar heb ik twee nieuwe collega’s, en ik werk samen met sectievoorzitter Rianna Wilckens. Op het Blaise Pascal College werkt Trees fijn samen met Loïs Koomen.

“Elk schooljaar worden er vier lunchconcerten gegeven op het Hermann Wesselink College. We hebben ook twee leerling-/docentconcerten. We hebben ook altijd een bandjesavond gehad. Tot aan corona hadden we ook altijd een eindpresentatie in de Stadsschouwburg van Amstelveen, als afsluiting van het schooljaar. Dan had je een dramagroep, een dansgroep, een orkestje en een koor. Het was echt heel gaaf en ik hoop dat het weer terug gaat komen.”

Leerlingen op het podium met Trees
Muzieklokaal van Trees Richards Di-Buono

Mijn muzieklokaal en methode

“Op het Hermann Wesselink college hebben we de methode Musicbox voor de bovenbouw en in de onderbouw werken we met readers die ontworpen is door oud werknemers.” Trees is nog druk bezig met de overgang van readers naar Musicbox. Hiernaast geeft ze aan dat er twee muzieklokalen zijn waarbij zes studio’s zitten. Trees: “Er is veel instrumentarium (veel keyboards, piano’s, gitaren e.a.). Bij het HWC is het gebouw gloednieuw en we zijn al cultuurprofielschool. Muziek is bij het HWC 3 jaar verplicht en kan daarna dus als examenvak gekozen worden.”

Trees vertelt verder: “Het Blaise Pascal College heeft één muzieklokaal met een kleine berging en een vleugel. Er wordt ook hier met Music Box gewerkt. Muziek is hier de eerste 2 jaar verplicht en je kan het in de bovenbouw kiezen (maar niet echt als examenvak). Daarnaast bied de school X modules waarin er voor muzikale activiteiten gekozen kan worden.”

 

Mijn muzieklokaal en methode

“Op het Hermann Wesselink college hebben we de methode Musicbox voor de bovenbouw en in de onderbouw werken we met readers die ontworpen is door oud werknemers.” Trees is nog druk bezig met de overgang van readers naar Musicbox. Hiernaast geeft ze aan dat er twee muzieklokalen zijn waarbij zes studio’s zitten. Trees: “Er is veel instrumentarium (veel keyboards, piano’s, gitaren e.a.). Bij het HWC is het gebouw gloednieuw en we zijn al cultuurprofielschool. Muziek is bij het HWC 3 jaar verplicht en kan daarna dus als examenvak gekozen worden.”

Trees vertelt verder: “Het Blaise Pascal College heeft één muzieklokaal met een kleine berging en een vleugel. Er wordt ook hier met Music Box gewerkt. Muziek is hier de eerste 2 jaar verplicht en je kan het in de bovenbouw kiezen (maar niet echt als examenvak). Daarnaast bied de school X modules waarin er voor muzikale activiteiten gekozen kan worden.”

 

Tips

“Ik vind dat er onderscheid gemaakt moet gaan worden tussen evenementen. Dat je voor een aantal evenementen audities houdt en voor sommige niet. Dat je een akoestisch concert organiseert en de andere keer juist weer een plugged concert. Dat is voor mij ook nog wel een punt van aandacht.”

“Verder vind ik het een heel belangrijk ding om lid te zijn van VLS. Niet alleen vanwege die studiedagen”, zegt Trees. Er is een moment geweest dat Trees werd ‘wegbezuinigd’. “Het was een tijd lang de vraag of ik Engels moest gaan studeren of dat ik herplaatst zou worden. Toevallig ging er iemand weg bij het Hermann Wesselink en daar was ik heel blij mee.”

Trees aan de piano op het podium
Trees achter de piano op het podium

Goed muziekonderwijs

“Ik vind het meest belangrijke dat je de leerlingen weet te enthousiasmeren. En als je dat kan binnen het muziekonderwijs, dan denk ik op zich gewoon dat je op de goede weg zit. Daarom vind ik het ook zo mooi om te zien dat leerlingen in een pauze of na schooltijd komen.”

“Ik denk dat er de laatste tijd best wel veel goed gaat in het basisonderwijs. Je hoort dat de muziekvakleerkrachten daar terugkomen. Het zou mooi zijn als iedere middelbare school het ook aanbiedt.”

Goed muziekonderwijs

“Ik vind het meest belangrijke dat je de leerlingen weet te enthousiasmeren. En als je dat kan binnen het muziekonderwijs, dan denk ik op zich gewoon dat je op de goede weg zit. Daarom vind ik het ook zo mooi om te zien dat leerlingen in een pauze of na schooltijd komen.”

“Ik denk dat er de laatste tijd best wel veel goed gaat in het basisonderwijs. Je hoort dat de muziekvakleerkrachten daar terugkomen. Het zou mooi zijn als iedere middelbare school het ook aanbiedt.”

Mijn inspirator

Petra Smit is een heel fijne (oud)vakcollega waarmee ze heeft samengewerkt op het CSB. “Ik ben laatst nog steeds met haar naar All About That Voice geweest en we hebben ook samen de Vocal Boost gedaan. Petra is een aantal jaar muziekdocent van het jaar geweest. “Zoals ik haar als collega ervaren heb, is dat ook terecht. Ze heeft heel veel hart voor het vak, heel veel kennis, heel veel kunde. Ja, absoluut.”

Petra Smit werd in 2018/2019 muziekdocent van het jaar. In 2021 heeft VLS haar ook geïnterviewd. Lees hier het interview met Petra Smit.

Petra Drum

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”