Zoek

Een kijkje in het muzieklokaal van….

Petra Smit

CSB Amsterdam

Petra Smit: “In het begin van mijn carrière dacht ik wel eens: hoe ga ik het uithouden met die herrie in de klas! Door het maken van studio’s is er veel meer rust tijdens het lesgeven. Ik heb een lokaal waar vijf deuren op uitkomen, dat zijn de studio’s. In twee studio’s kunnen de leerlingen in Ableton werken en in de andere studio’s staan keyboards. Er zit glas in, dus ik kan goed zien of mijn leerlingen aan het werk zijn. Samenspelen gebeurt met een kleinere groep in het klaslokaal, terwijl de andere leerlingen in de studio’s aan het werk zijn.” In het klaslokaal van Petra staat een volledige band opstelling en qua instrumentarium heeft ze ‘van alles wat’.

Lees HIER meer over Petra Smit

Petra Drum
Muzieklokaal van muziekdocent Tineke met muziekinstrumenten

Tineke van Dijk

Ichtus College Veenendaal

Tineke van Dijk: “We beschikken over twee muzieklokalen, waarvan ik meestal het langwerpige lokaal betreed dat vrij ruim is verlicht. Aan de ene zijde bevinden zich stoelen met klapbordjes, terwijl aan de andere kant twaalf keyboards staan opgesteld. Achterin het lokaal hebben we een studio waar studenten zelfstandig opdrachten kunnen uitvoeren, en daarnaast is er een opbergruimte waar alle instrumenten worden bewaard, waaronder gitaren, slaginstrumenten, violen, ukelele’s en meer. Het tweede lokaal heeft twee extra studio’s.”

Lees HIER meer over Tineke van Dijk en muziek op het Ichtus College in Veenendaal

Muzieklokaal van muziekdocent Tineke met muziekinstrumenten

Tineke van Dijk

Ichtus College Veenendaal

Tineke van Dijk: “We beschikken over twee muzieklokalen, waarvan ik meestal het langwerpige lokaal betreed dat vrij ruim is verlicht. Aan de ene zijde bevinden zich stoelen met klapbordjes, terwijl aan de andere kant twaalf keyboards staan opgesteld. Achterin het lokaal hebben we een studio waar studenten zelfstandig opdrachten kunnen uitvoeren, en daarnaast is er een opbergruimte waar alle instrumenten worden bewaard, waaronder gitaren, slaginstrumenten, violen, ukelele’s en meer. Het tweede lokaal heeft twee extra studio’s.”

Lees HIER meer over Tineke van Dijk en muziek op het Ichtus College in Veenendaal

Jop Ostendorf, Sittard

Trevianum Scholengroep in Sittard

Jop Ostendorf: Beeld je een muzieklokaal in met vier studio’s, waaronder één met een drumstarter. Dit is geen gewone oefenruimte, maar een omgeving waar creativiteit en samenwerking tot hun recht komen. Bij binnenkomst zie je aan de linkerkant netjes opgestelde tafels in een klassieke opstelling, met kleine keyboards voor theorielessen.

In het midden prijkt een grote piano, omringd door gitaren, basgitaren en versterkers aan de muur. Aan de rechterkant staan 18 keyboards op creatieve wijze gepositioneerd, en ergens staat een drumstel verscholen. “Het lokaal is nu al redelijk vol, maar er is meer in ontwikkeling.”

Het ultieme doel? Een flexibele werkplek creëren, waar tafels verdwijnen en ruimte ontstaat voor verschillende hoeken. Denk aan dertig keyboards met individuele werkplekken, een drumhoek, een gitaarhoek met versterkers, een ukulelehoek en een hoek voor basgitaren. Een toekomstdroom die muziekdocent Jop met vastberadenheid nastreeft voor de ideale muziekles, waar theoretische kennis en praktische vaardigheden naadloos samenkomen.

Lees HIER meer over Jop Ostendorf en muziek op het Trevianum

Muzieklokaal van Jop Ostendorf
Rudolf Draijer geeft muziekles

Rudolf Draijer

Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout

Rudolf Draijer: “Wij hebben in het muzieklokaal zeer professionele spullen. Dit vanuit de gedachte: als je de leerling serieus neemt, nemen ze het vak ook serieus. Het zorgt bij de leerlingen voor een enorme drive omdat ze op “die mooie spullen” mogen spelen. Ons lokaal is uitgerust met een breed scala aan instrumenten – van keyboards tot gitaren en percussie. Het is essentieel dat mijn leerlingen toegang hebben tot verschillende klankmogelijkheden om hun eigen muzikale pad te verkennen.”

Rudolf benadrukt: “Ik wil dat mijn leerlingen zich comfortabel voelen in deze ruimte, alsof het hun tweede thuis is. Dat betekent dat het niet alleen functioneel moet zijn, maar ook uitnodigend en inspirerend. Ik zorg ervoor dat alles binnen handbereik is. Of het nu gaat om bladmuziek, instrumenten of opnameapparatuur, alles heeft zijn eigen plek.”

Lees HIER meer over Rudolf Draijer en muziek op het Teylingen College Leeuwenhorst

Rudolf Draijer

Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout

Rudolf Draijer: “Wij hebben in het muzieklokaal zeer professionele spullen. Dit vanuit de gedachte: als je de leerling serieus neemt, nemen ze het vak ook serieus. Het zorgt bij de leerlingen voor een enorme drive omdat ze op “die mooie spullen” mogen spelen. Ons lokaal is uitgerust met een breed scala aan instrumenten – van keyboards tot gitaren en percussie. Het is essentieel dat mijn leerlingen toegang hebben tot verschillende klankmogelijkheden om hun eigen muzikale pad te verkennen.”

Rudolf benadrukt: “Ik wil dat mijn leerlingen zich comfortabel voelen in deze ruimte, alsof het hun tweede thuis is. Dat betekent dat het niet alleen functioneel moet zijn, maar ook uitnodigend en inspirerend. Ik zorg ervoor dat alles binnen handbereik is. Of het nu gaat om bladmuziek, instrumenten of opnameapparatuur, alles heeft zijn eigen plek.”

Lees HIER meer over Rudolf Draijer en muziek op het Teylingen College Leeuwenhorst

Johnny Bernhard

Het Stedelijk Kottenpark Enschede

Johnny Bernhard: “Ik heb een hoek met keyboards, een bandgedeelte, een wand met gitaren en een hoek met djembés,” legt hij uit. “Ik ben nogal impulsief, dus ik wil dat alles direct binnen handbereik is voor spontane activiteiten.”

“In het speciaal onderwijs begon ik met een leeg lokaal. Het was echt pionierswerk dus ik nam allemaal spullen mee van huis. En zo ben ik begonnen. Nu heb ik een geheel band-instrumentarium in mijn muzieklokaal staan.”

Lees HIER meer over Johnny Bernhard en muziek op het Het Stedelijk Kottenpark

20240304_111855_edit_4329392183841449
Marijn lesfoto

Marijn Walraven

Het Streek – loc. Bovenbuurtweg Ede

Marijn Walraven: “Een belangrijke uitdaging is op dit moment nog de beperkte faciliteiten. Momenteel is er slechts één klaslokaal beschikbaar voor muzieklessen, zonder opnamestudio’s. Gelukkig staat er een nieuw gebouw gepland met een nieuw lokaal, zes studio’s en een control room, waarmee er meer faciliteiten beschikbaar zullen zijn.” Dit biedt de mogelijkheid om zichtbaarder te worden en professionele opnames te kunnen maken, wat een belangrijk doel is van Marijn en zijn collega’s.

Lees HIER meer over Marijn Walraven en muziek op CSG Het Streek – loc. Bovenbuurtweg

Marijn Walraven

Het Streek – loc. Bovenbuurtweg Ede

Marijn Walraven: “Een belangrijke uitdaging is op dit moment nog de beperkte faciliteiten. Momenteel is er slechts één klaslokaal beschikbaar voor muzieklessen, zonder opnamestudio’s. Gelukkig staat er een nieuw gebouw gepland met een nieuw lokaal, zes studio’s en een control room, waarmee er meer faciliteiten beschikbaar zullen zijn.” Dit biedt de mogelijkheid om zichtbaarder te worden en professionele opnames te kunnen maken, wat een belangrijk doel is van Marijn en zijn collega’s.

Lees HIER meer over Marijn Walraven en muziek op CSG Het Streek – loc. Bovenbuurtweg

Meer weten over een goed muzieklokaal?

Als muziekdocent in het voortgezet onderwijs is het van wezenlijk belang dat je in een lokaal kunt werken dat voldoet aan alle eisen. Wat kun je doen om daar achter te komen?

Lees meer over alle richtlijnen waar een muzieklokaal aan moet voldoen

 

Muziekstudio op school in hoofddorp

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

7 inspirerende podcasts over kunst- en muziekonderwijs

Apps en online digitale tools voor in de klas