Zoek

Marijn Walraven: “Het is geweldig hoe mijn leerlingen tot leven komen”

"Het is geweldig om te zien hoe mijn leerlingen tot leven komen tijdens mijn lessen"

Auteur: Nadia Molenaar

Marijn Walraven is een gepassioneerde muziekdocent en muzikant uit Ede, die zich voornamelijk richt op het muziekonderwijs bij CSG Het Streek – loc. Bovenbuurtweg. Met tien jaar ervaring als muziekdocent en zijn achtergrond als gitarist en theoloog heeft hij een unieke en brede kennis van muziek. 

Marijn Walraven op gitaar
Marijn Walraven in de klas

"Leerlingen krijgen een soort menukaart voorgeschoteld"

“In de onderbouw hanteren wij onze eigen leerlijn, die wij de afgelopen jaren hebben vernieuwd. Onze aanpak is gebaseerd op zelfgemaakte rubrics en wij zijn overgestapt van cijfers naar cijferloze beoordelingen zoals ‘onvoldoende’, ‘voldoende’, ‘goed’ en ‘excellent’. Ik ben erg enthousiast over deze aanpak omdat deze echt goed werkt voor onze leerlingen. In het eerste jaar maken de leerlingen kennis met alle instrumenten door middel van een speelstuk/lied dat ze in slechts een paar maanden leren spelen. Daarna krijgen ze een soort menukaart voorgeschoteld met verschillende instrumenten, zoals drums, basgitaar, zang en productie, en dit zijn de niveaus waarin ze kunnen groeien. Leerlingen kunnen het op hun eigen tempo doen en zelf kiezen wat ze willen leren, waarbij wij hen begeleiden volgens de Rubrix-gedachte. Bijvoorbeeld: voor zangniveau 1 moet een leerling een tekst uit volle borst kunnen meezingen. We houden een dossier bij met behulp van de Rubrix, en als leerlingen denken dat ze iets onder de knie hebben, kunnen ze dit zelf aangeven. Zo meten we hun groei en kijken we niet alleen naar wat ze op een bepaald moment kunnen. Dit geeft een frisse wind aan ons onderwijs.”

"Leerlingen krijgen een soort menukaart voorgeschoteld"

“In de onderbouw hanteren wij onze eigen leerlijn, die wij de afgelopen jaren hebben vernieuwd. Onze aanpak is gebaseerd op zelfgemaakte rubrics en wij zijn overgestapt van cijfers naar cijferloze beoordelingen zoals ‘onvoldoende’, ‘voldoende’, ‘goed’ en ‘excellent’. Ik ben erg enthousiast over deze aanpak omdat deze echt goed werkt voor onze leerlingen. In het eerste jaar maken de leerlingen kennis met alle instrumenten door middel van een speelstuk/lied dat ze in slechts een paar maanden leren spelen. Daarna krijgen ze een soort menukaart voorgeschoteld met verschillende instrumenten, zoals drums, basgitaar, zang en productie, en dit zijn de niveaus waarin ze kunnen groeien. Leerlingen kunnen het op hun eigen tempo doen en zelf kiezen wat ze willen leren, waarbij wij hen begeleiden volgens de Rubrix-gedachte. Bijvoorbeeld: voor zangniveau 1 moet een leerling een tekst uit volle borst kunnen meezingen. We houden een dossier bij met behulp van de Rubrix, en als leerlingen denken dat ze iets onder de knie hebben, kunnen ze dit zelf aangeven. Zo meten we hun groei en kijken we niet alleen naar wat ze op een bepaald moment kunnen. Dit geeft een frisse wind aan ons onderwijs.”

"Dit biedt de mogelijkheid om zichtbaarder te worden"

“Een belangrijke uitdaging is op dit moment nog de beperkte faciliteiten. Momenteel is er slechts één klaslokaal beschikbaar voor muzieklessen, zonder opnamestudio’s. Gelukkig staat er een nieuw gebouw gepland met een nieuw lokaal, zes studio’s en een control room, waarmee er meer faciliteiten beschikbaar zullen zijn.” Dit biedt de mogelijkheid om zichtbaarder te worden en professionele opnames te kunnen maken, wat een belangrijk doel is van Marijn en zijn collega’s.

Muziekles van Marijn Walraven
Marijn Walraven in de klas

Tips van Marijn

“Als muziekdocent vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen door lessen te volgen, zoals de drumlessen die ik dit jaar met mijn nascholingsbudget betaal. Ik heb laatst deelgenomen aan een BeatsNbits dag, waarbij ik voornamelijk waarde hechtte aan de gesprekken met collega’s en het delen van verhalen. Ik denk dat het verbinden van muziekdocenten en het delen van hoogtepunten en evenementen ons muziekonderwijs in Nederland veel beter kan maken. Het zou geweldig zijn om bijeenkomsten te organiseren waarbij muziekdocenten hun hoogtepunten kunnen laten zien en ervaringen kunnen uitwisselen. Hierdoor kunnen we minder op ons eigen ‘eilandje’ blijven en meer samenwerken.”

Tips van Marijn

“Als muziekdocent vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen door lessen te volgen, zoals de drumlessen die ik dit jaar met mijn nascholingsbudget betaal. Ik heb laatst deelgenomen aan een BeatsNbits dag, waarbij ik voornamelijk waarde hechtte aan de gesprekken met collega’s en het delen van verhalen. Ik denk dat het verbinden van muziekdocenten en het delen van hoogtepunten en evenementen ons muziekonderwijs in Nederland veel beter kan maken. Het zou geweldig zijn om bijeenkomsten te organiseren waarbij muziekdocenten hun hoogtepunten kunnen laten zien en ervaringen kunnen uitwisselen. Hierdoor kunnen we minder op ons eigen ‘eilandje’ blijven en meer samenwerken.”

Het belang van goed muziekonderwijs

“Tijdens mijn lessen vind ik het geweldig om te zien hoe leerlingen tot leven komen. Naast het leren bespelen van instrumenten, ervaren ze een proces waarbij hun stemming verandert en ze opbloeien door samenwerking, muziekmaken en verbinden. Dit is waar goed muziekonderwijs om draait, het bevorderen van verbinding en het ontwikkelen van vaardigheden zoals naar elkaar kunnen luisteren en openstaan voor anderen. Helaas is muziek nog niet zo zichtbaar binnen en buiten de school als het zou moeten zijn. Het zou mooi zijn als er meer platformen komen waarop we onze successen kunnen delen, zoals YouTube filmpjes van leerlingen in een bandje. Momenteel worden we nog te veel begrensd door het PTA met cijfers en de werkdruk, waardoor er weinig tijd overblijft voor dit soort zaken.”

Muziekles van Marijn Walraven
Eelco Vos Muziekdocent

Mijn Inspirator?

“Mijn eerste muziekdocent op de middelbare school, Eelco Vos, is mijn grootste inspirator. Hij gaf me als leerling vertrouwen en ruimte om te groeien, iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt. Ondanks mijn lastige gedrag in de klas, herkende hij mijn talent en mocht ik experimenteren tijdens zijn lessen. Ik kreeg de vrijheid om mezelf te ontwikkelen zonder al te veel beperkingen en te falen hoorde daar gewoon bij.”

Mijn Inspirator?

“Mijn eerste muziekdocent op de middelbare school, Eelco Vos, is mijn grootste inspirator. Hij gaf me als leerling vertrouwen en ruimte om te groeien, iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt. Ondanks mijn lastige gedrag in de klas, herkende hij mijn talent en mocht ik experimenteren tijdens zijn lessen. Ik kreeg de vrijheid om mezelf te ontwikkelen zonder al te veel beperkingen en te falen hoorde daar gewoon bij.”

Lesmateriaal database

Ontdek het arrangement van “Noodgeval” van Goldband, samengesteld door muziekdocent Marijn Walraven. Met partituren op niveaus 1, 2 en 3, is het geschikt voor keyboard, piano, gitaar, ukelele en bas. Of je nu beginner of gevorderd bent, dit arrangement biedt een boeiende en veelzijdige ervaring.

Downloaden

 

Brandweerauto die snel voorbij rijd

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”