Zoek

Interview Jop Ostendorf: “Wat ik fijn vind, dat ik kan werken met een vast team op een geweldige school”

Auteur: Nadia Molenaar

Jop Ostendorf, 27 jaar jong, afkomstig uit Geleen en momenteel de geprezen Muziekdocent van het jaar, deelt zijn passie voor muziek op de Trevianum Scholengroep in Sittard. Direct na zijn afstuderen dook Jop het werkveld in, eerst een jaartje in Weert en uiteindelijk belandde hij op de huidige school waar hij vol enthousiasme lesgeeft aan onderbouw tot en met bovenbouw, van klas 1 tot en met 5 op een havo-vwo-school. “Wat ik zo fijn vind, is dat ik gewoon vier dagen per week kan werken met een vast team op een geweldige school, waar ik veel uitdagingen vind. En tegelijkertijd kan ik nog steeds tijd vrijmaken om live te spelen, te schrijven en muziek te maken met vrienden. Die combinatie is echt super.”

Jop Ostendorf speelt gitaar tijdens een optreden
Jop Ostendorf op het podium met zijn muziekleerlingen tijdens een muziekvoorstelling

“Dat je aan de school kunt laten zien: we zijn hier met een reden”

Begonnen als de jongste en enige onder de veertig in de sectie, zag Jop een kans om het muziekonderwijs op zijn school nieuw leven in te blazen. “Het vak was in tien jaar niet veranderd. Dus we zijn nu samen bezig met het vernieuwen en verjongen van het vak, vooral op het gebied van digitaal muziekonderwijs.”

Jop richt zijn blik op de toekomst, waarin hij graag elk schooljaar een vernieuwde lesmethode ziet, die flexibiliteit biedt aan docenten maar toch een gezamenlijk fundament heeft. Hij streeft naar een school waar muziek een prominentere rol speelt.

“Uiteindelijk zou ik willen dat we daar nog verder kunnen groeien. Dat je echt volle klassen hebt, dat je aan de school kunt laten zien: we zijn hier met een reden. En we zijn niet alleen een achtergrondmuziekje bij diploma-uitreikingen. Het vak muziek heeft veel meer waarde.”

“Dat je aan de school kunt laten zien: we zijn hier met een reden”

Begonnen als de jongste en enige onder de veertig in de sectie, zag Jop een kans om het muziekonderwijs op zijn school nieuw leven in te blazen. “Het vak was in tien jaar niet veranderd. Dus we zijn nu samen bezig met het vernieuwen en verjongen van het vak, vooral op het gebied van digitaal muziekonderwijs.”

Jop richt zijn blik op de toekomst, waarin hij graag elk schooljaar een vernieuwde lesmethode ziet, die flexibiliteit biedt aan docenten maar toch een gezamenlijk fundament heeft. Hij streeft naar een school waar muziek een prominentere rol speelt.

“Uiteindelijk zou ik willen dat we daar nog verder kunnen groeien. Dat je echt volle klassen hebt, dat je aan de school kunt laten zien: we zijn hier met een reden. En we zijn niet alleen een achtergrondmuziekje bij diploma-uitreikingen. Het vak muziek heeft veel meer waarde.”

“Als je veel leerlingen hebt, dan doe je waarschijnlijk ook wel iets goeds.”

Voor Jop is het een logische combinatie: “Als je veel leerlingen hebt, dan doe je waarschijnlijk ook wel iets goeds.” Hij benadrukt het belang van een duidelijke profilering van de sectie. “Als je als sectie iets heel duidelijk uitstraalt van ‘dit zijn wij’, ‘dit kun je doen bij ons’ en ‘dit kun je meepakken’, dan merk je vanzelf dat dat gaat groeien onder de leerlingen.”

Muziek als vak heeft volgens Jop een unieke aantrekkingskracht. Het biedt de mogelijkheid om op een leuke manier de diepte in te gaan en heeft daarmee een unieke positie in vergelijking met andere vakken. “Muziek is natuurlijk wel een uniek vak wat dat betreft. Je kunt echt met die kinderen de diepte induiken op een leuke manier.”

Naast het vergroten van het leerlingenaantal, is Jops belangrijkste doel ervoor te zorgen dat muziek op school blijft bloeien. Hij benadrukt het belang van het vak en de noodzaak om het levendig en bruisend te houden. “Dat het ook gaat leven, gaat bruisen, zegmaar. Dat is het belangrijkste ding.” Jop ziet het als een uitdaging om muziek op school te behouden te midden van het overweldigende aanbod en hij blijft zich inzetten voor een levendig en bloeiend vak.

Muziekdocent Jop Ostendorf legt noten uit aan zijn leerling aan het keyboard
Leerlingen schrijft in muziekmethode werkboek aan tafel

Muziekmethode van Jop

Terug van de zomervakantie is de muzieksectie van de Trevianum Scholengroep gestart met de nieuwe methode, waarbij de focus ligt op een werkboek en een duidelijk programma. Jop erkent dat het ontbreken van devices een uitdaging is, maar het gebruik van werkboeken en een online platform biedt structuur en overzicht.

Jop vertelt over hun eigen gemaakte muziekgeschiedenis video’s die genres als pop, rock en klassiek verkennen. De lessen zijn interactief, met opdrachten die gekoppeld zijn aan theoretische concepten.

De implementatie van de methode heeft niet alleen bij de leerlingen, maar ook bij de docenten positieve reacties opgeroepen. Jop is trots op het feit dat zijn collega’s enthousiast zijn en blijft openstaan voor feedback en verbeteringen. “Het komende jaar zullen er ongetwijfeld aanpassingen plaatsvinden, met nieuwe speelstukken en verfijningen op basis van evaluaties.”

Muziekmethode van Jop

Terug van de zomervakantie is de muzieksectie van de Trevianum Scholengroep gestart met de nieuwe methode, waarbij de focus ligt op een werkboek en een duidelijk programma. Jop erkent dat het ontbreken van devices een uitdaging is, maar het gebruik van werkboeken en een online platform biedt structuur en overzicht.

Jop vertelt over hun eigen gemaakte muziekgeschiedenis video’s die genres als pop, rock en klassiek verkennen. De lessen zijn interactief, met opdrachten die gekoppeld zijn aan theoretische concepten.

De implementatie van de methode heeft niet alleen bij de leerlingen, maar ook bij de docenten positieve reacties opgeroepen. Jop is trots op het feit dat zijn collega’s enthousiast zijn en blijft openstaan voor feedback en verbeteringen. “Het komende jaar zullen er ongetwijfeld aanpassingen plaatsvinden, met nieuwe speelstukken en verfijningen op basis van evaluaties.”

Mijn muzieklokaal

Beeld je een muzieklokaal in met vier studio’s, waaronder één met een drumstarter. Dit is geen gewone oefenruimte, maar een omgeving waar creativiteit en samenwerking tot hun recht komen. Bij binnenkomst zie je aan de linkerkant netjes opgestelde tafels in een klassieke opstelling, met kleine keyboards voor theorielessen.

In het midden prijkt een grote piano, omringd door gitaren, basgitaren en versterkers aan de muur. Aan de rechterkant staan 18 keyboards op creatieve wijze gepositioneerd, en ergens staat een drumstel verscholen. “Het lokaal is nu al redelijk vol, maar er is meer in ontwikkeling.”

Het ultieme doel? Een flexibele werkplek creëren, waar tafels verdwijnen en ruimte ontstaat voor verschillende hoeken. Denk aan dertig keyboards met individuele werkplekken, een drumhoek, een gitaarhoek met versterkers, een ukulelehoek en een hoek voor basgitaren. Een toekomstdroom die muziekdocent Jop met vastberadenheid nastreeft voor de ideale muziekles, waar theoretische kennis en praktische vaardigheden naadloos samenkomen.

Muzieklokaal van Jop Ostendorf
Twee leerlingen werken in hun muziekwerkboek in de muziekklas met een Digibord aan

Het belang van goed muziekonderwijs

“Voor mij draait het om differentiatie, waarbij ik als muziekdocent inschat wat elk individu op muzikaal niveau kan bereiken. Je moet er echt pas aan meten. Dat is de differentiatie, een van de belangrijkste dingen voor muziekonderwijs.”

“Het sociale aspect is ook van onschatbare waarde. Samenwerken en elkaar helpen versterken niet alleen muzikale vaardigheden, maar bevorderen ook sociale interacties. Het draait niet alleen om leren presteren onder druk, maar ook om het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid.”

“Muziekonderwijs is een reis van emotionele en persoonlijke ontwikkeling. Het leert niet alleen presteren onder druk, maar ontwikkelt vaardigheden die van pas komen in alle aspecten van het leven. Zo biedt het niet alleen muzikale groei, maar legt het ook een fundament voor persoonlijke groei.”

Het belang van goed muziekonderwijs

“Voor mij draait het om differentiatie, waarbij ik als muziekdocent inschat wat elk individu op muzikaal niveau kan bereiken. Je moet er echt pas aan meten. Dat is de differentiatie, een van de belangrijkste dingen voor muziekonderwijs.”

“Het sociale aspect is ook van onschatbare waarde. Samenwerken en elkaar helpen versterken niet alleen muzikale vaardigheden, maar bevorderen ook sociale interacties. Het draait niet alleen om leren presteren onder druk, maar ook om het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid.”

“Muziekonderwijs is een reis van emotionele en persoonlijke ontwikkeling. Het leert niet alleen presteren onder druk, maar ontwikkelt vaardigheden die van pas komen in alle aspecten van het leven. Zo biedt het niet alleen muzikale groei, maar legt het ook een fundament voor persoonlijke groei.”

Mijn Inspirator

Als het gaat om inspiratie, wijst Jop Ostendorf niet naar één specifiek persoon, maar eerder naar een ensemble van invloedrijke figuren die zijn muzikale pad hebben gevormd.

Op de middelbare school was het zijn bovenbouw muziekdocent, Will Lacroix, die een blijvende indruk achterliet. Hij gaf Jop de ruimte om creatief te zijn binnen vooraf bepaalde grenzen.

“Hij heeft me aangemoedigd om muziek te studeren en zelfs op mijn theorie toelating lette hij op mijn welzijn. Hij was blij toen ik werd aangenomen. Echt een mooi voorbeeld.” Will Lacroix illustreert het belang van docenten die met passie en vreugde hun vak uitoefenen.

In Jops eigen woorden: “Om na zoveel jaar nog steeds fluitend naar je werk te komen en met plezier les te geven, dat is iets wat ik hoop te bereiken in mijn carrière.”

Will Lacroix staat les te geven

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”