Interview met Rudolf Draijer: “Motivatieproblemen? Eigenlijk nooit.. alleen als het té lastig is”
Rudolf Draijer, muziekdocent op het Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, is geen doorsnee docent. Hij brengt niet alleen muziek bij, maar geeft zijn leerlingen ook een ervaring die verder gaat dan de gebruikelijke muzieknoten op papier. “Een leerling moet het gevoel hebben dat ze een verantwoordelijkheid hebben en onmisbaar zijn in het proces van de uitvoering”. […]
Muzikale Verhalen: combineer muziek en taal in de klas
In samenwerking met Méér Muziek in de Klas en SchoolTV publiceren we vanuit het MuziekopleidersAkkoord de serie ‘Muzikale Verhalen’: negen korte luisterverhalen voor de onder-, midden- én bovenbouw van het basisonderwijs. De verhalen zijn geschreven door Janneke Schotveld, Sharid Alles en Pim Lammers en de muziek is gecomponeerd door Jeroen Sleyfer en Izaline Calister. Je […]
IJsberen in de Jungle: vo-leerlingen maakten een groep 8-musical
Zingen in de klas: tips van drie professionals
Boekrecensie ‘De muzikale speeltuin’
Auteur: Mathieu Vulto “Spelend leren en werken vanuit improvisatie opent deuren naar een nieuwe didactiek voor muziekonderwijs’. Door middel van een boek voor het PO en een boek voor de overgang en het gebruik met jongeren in het VO zetten Kevin Zwinkels en Stephanie Kramer een doorlopende leerlijn uit. De muzikale speeltuin bestaat dus uit […]
Op de vrijeschool is muziek net zo belangrijk als wiskunde
Auteur: Allerd van den Bremen | Datum: 17 april 2023 Nergens wordt zo veel gezongen in het Nederlands onderwijs als op de vrijeschool. Bijna alle middelbare vrije scholen hebben een langlopende koortraditie. Het koor is vaak een verplicht onderdeel, ook in de bovenbouw. Daarnaast spelen leerlingen in bandjes en zijn ze op een creatieve manier […]
10 antwoorden op de vraag ‘Waarom hebben we muziekles?’
Muziekles op school kan een bron van plezier en creativiteit zijn voor veel leerlingen. Het biedt de kans om te zingen, een instrument te bespelen en te luisteren naar verschillende soorten muziek. Toch is het geen geheim dat sommige leerlingen zich afvragen waarom ze muziekles hebben en wat het nut ervan is. In deze blog […]
Muziekmethodes voor het voortgezet onderwijs
Studiegids: deze masters kun je doen na de Opleiding Docent Muziek
Boekrecensie: Bodypercussie – grooven met groepen
Geschreven door: Mariska van der Vaart Auteurs: Wendy Bonje, Heiko de Jonge, Jeroen Schipper Bodypercussie, ‘je eigen lichaam gebruiken als slaginstrument’, is volgens de auteurs van het boek voor en van iedereen en van alle tijden. Bodypercussie wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt in het muziekonderwijs. Dat bodypercussie een volwaardig instrument is wordt […]