Zoek

Muzikale Verhalen: combineer muziek en taal in de klas

In samenwerking met Méér Muziek in de Klas en SchoolTV publiceren we vanuit het MuziekopleidersAkkoord de serie ‘Muzikale Verhalen’: negen korte luisterverhalen voor de onder-, midden- én bovenbouw van het basisonderwijs. De verhalen zijn geschreven door Janneke Schotveld, Sharid Alles en Pim Lammers en de muziek is gecomponeerd door Jeroen Sleyfer en Izaline Calister. Je kunt de verhalen luisteren op Spotify of via de SchoolTV links hieronder. Daar vind je bij elk Muzikaal Verhaal een lesbrief en het verhaal. Voor drie verhalen is voor het speciaal onderwijs (so) een lesbrief gemaakt.

 

Onderbouw

Hanna en Hamza (Meneer Beer is bang) | 5-6 jaar

De vriendjes Hanna en Hamza willen snoep kopen bij het kraampje van meneer Beer. Maar meneer Beer heeft zich verstopt voor een wesp. Geschreven door Janneke Schotveld en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

Download de lesbrief voor speciaal onderwijs

Hanna en Hamza (Een bijzonder pakketje) | 5-6 jaar

Hanna wil haar vriendje Hamza verrassen met een heel bijzonder pakketje. Een wasmachine? Geschreven door Janneke Schotveld en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer .

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

Hanna en Hamza laten de hond uit | 5-6 jaar

Hanna en Hamza vervelen zich. Maar dan komen ze op het idee om te doen alsof Loetje geen kat maar een hond is. Maar het uitlaten van een kat is nog niet zo eenvoudig… Geschreven door Janneke Schotveld en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

Middenbouw

Verliefde vampiers | 7-8 jaar

Het lijkt wel alsof iedereen verliefd is. Maar wat doen verliefde mensen eigenlijk? Geschreven door Pim Lammers en gecomponeerd door Izaline Calister.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

Tweelingzusjesmagie | 7-8 jaar

Hille en haar tweelingzusje delen een magische verbinding. Hun dromen zijn zelfs precies hetzelfde. Maar op een dag wordt een van de zusjes allergisch voor hun juf. Wat nu? Geschreven door Pim Lammers en gecomponeerd door Izaline Calister.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

De jongen die met dieren kan praten | 7-8 jaar

Rubens enige vriendjes zijn een duif, een konijn en een roodborstje. Door de kinderen in zijn klas wordt hij vaak gepest. Maar dan komt er een nieuwe jongen in zijn klas. Geschreven door Pim Lammers en gecomponeerd door Izaline Calister.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

Download de lesbrief voor speciaal onderwijs

Bovenbouw

Ballonvaart | 9-12 jaar

Melita heeft alles wat haar hartje begeert. Maar schijn bedriegt: haar leven is dodelijk saai. Totdat ze de magische besjes van de tuinman ontdekt. Geschreven door Sharid Alles en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

 

Thuis | 9-12 jaar

Omdat zijn moeder niet voor hem kan zorgen, woont Tarik bij zijn oom en tante, middenin de natuur. Op een dag klimt hij in een mysterieuze boom, die hem voor een keuze stelt. Geschreven door Sharid Alles en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

Download de lesbrief voor speciaal onderwijs

Fietsen | 9-12 jaar

Wanneer Jamal moet vluchten voor de oorlog, pakt hij zijn fiets naar het noordwesten. Zit de wereld net zo vol met gevaarlijke gekken als zijn moeder heeft gezegd? Geschreven door Sharid Alles en gecomponeerd door Izaline Calister.

Download de begeleidende lesbrief

Download het verhaal

 

De verhalen als praktisch middel voor muziekonderwijs

De verhalen duren vijf tot tien minuten en zijn allemaal voorzien van een eigen lesbrief. Alle verhalen zijn ontwikkeld binnen een thema en verweven met muziek.

Naast dat de leerlingen leren luisteren, bieden de verhalen ook de kans emoties te koppelen aan de muzikale verhalen en deze te uiten. Ze maken via de bijbehorende lesbrieven kennis met verschillende muzikale stromingen en instrumenten. De creatieve opdrachten bieden leerlingen de kans om bijvoorbeeld zelf muziek te maken, te zingen en liedjes te schrijven.

Samenwerking met studenten vanuit het MuziekopleidersAkkoord

De verhalen zijn een product van het MuziekopleidersAkkoord: een langetermijnsamenwerking tussen de pabo’s en conservatoria. De bijbehorende lesbrieven zijn ontwikkeld door Reina Buisman (muziekdocent aan de Marnix Academie en initiatiefnemer van diverse culturele projecten in Utrecht) en haar taalcollega’s Rutger van Driel en Evelien Burema. Gedurende de tweejarige viering van het MuziekopleidersAkkoord op 5 oktober 2022 in Amare, huis van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, gingen studenten aan de slag met het ontwikkelen van de lesbrieven voor de laatste drie afleveringen, met zowel leerdoelen van muziek, als van taal & lezen.

 

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”