Zoek

10 antwoorden op de vraag ‘Waarom hebben we muziekles?’

Muziekles op school kan een bron van plezier en creativiteit zijn voor veel leerlingen. Het biedt de kans om te zingen, een instrument te bespelen en te luisteren naar verschillende soorten muziek. Toch is het geen geheim dat sommige leerlingen zich afvragen waarom ze muziekles hebben en wat het nut ervan is. In deze blog lees je de redenen waarom leerlingen deze vraag vaak stellen én hoe jij als muziekdocent hun vraag kan beantwoorden!

Als muziekdocent is het belangrijk om aan je leerlingen uit te leggen waarom ze muziekles hebben. Dit kan je leerlingen helpen om meer betrokken te zijn bij de les en meer waardering te hebben voor muziek. De vraag “Waarom hebben we muziekles?” van je leerlingen kan voortkomen uit zeven verschillende perspectieven en ervaringen.

1. Wat heb ik er later aan
Je leerlingen kunnen muziekles in twijfel trekken, omdat ze zich afvragen of het relevant is voor hun toekomstige carrière of opleiding. Je leerlingen kiezen vaak vakken die invloed hebben op hun vervolgstudie of beroepskeuze. Ze zien geen directe link naar hoe het leren van een muziekinstrument of het zingen van liedjes hen zal helpen in hun toekomstige loopbaan.

2. Andere vakken zijn belangrijker
Muziekles word soms als minder belangrijk gezien dan kernvakken zoals wiskunde, taal en wetenschap. Je leerlingen vragen zich af waarom ze tijd moeten besteden aan muziekles, als dat niet zo belangrijk is als vakken die academisch als waardevoller worden gezien. Hierdoor hebben je leerlingen misschien minder waardering voor muzieklessen.

3. Het is niet mijn ding
Sommige leerlingen hebben simpelweg geen interesse in muziek of het bespelen van een instrument. Je leerlingen vragen zich af waarom ze hun tijd moeten besteden aan een muziekles waar ze weinig interesse in hebben, terwijl ze zich liever willen focussen op vakken die ze wel interessant vinden.

4. We modderen maar wat aan
Sommige leerlingen vragen zich af waarom ze muziekles hebben, omdat ze niet begrijpen wat ze precies moeten leren en welke vaardigheden ze moeten ontwikkelen in de muziekles. Je leerlingen twijfelen daardoor aan het belang van de muziekles. Zorg dat je als muziekdocent de doelen van de muzieklessen duidelijk communiceert en uitlegt hoe de lesstof relevant kan zijn in het dagelijks leven.

5. Het is nieuw voor mij
De achtergrond en ervaringen van je leerlingen kunnen ook van invloed zijn op hun blik op de muziekles. Sommige leerlingen hebben misschien weinig blootstelling gehad aan muziek in hun thuissituatie of gemeenschap. Ze kunnen zich afvragen waarom muziekles belangrijk is en zien misschien minder verbanden voor de toepassing van muziek.

6. Ik snap niet wat ik hieraan heb
Daarnaast kan de onduidelijkheid over de lesinhoud ook leiden tot vragen over het nut van de muziekles. Sommige muzieklessen richten zich op traditionele muziektheorie en technieken. Andere lessen gaan over praktische vaardigheden, zoals het spelen van een instrument of zingen. Je leerlingen vragen zich af waarom ze bepaalde lesinhoud leren als ze niet direct zien hoe het relevant is voor hun dagelijks leven of toekomstige carrière.

7. Ik heb hier zó geen zin in
Leerlingen die weinig motivatie hebben voor muziekles kunnen zich ook afvragen waarom muziekles nuttig is. Ze kunnen het moeilijk vinden om gemotiveerd te blijven als ze geen interesse hebben in muziek of als ze de link tussen muziekles en hun toekomstige doelen niet zien.

Daarom muziekles!

1. Benadruk de waarde van muziek
Muziek heeft talloze voordelen, zoals het ontwikkelen van creativiteit, expressie, samenwerking, luistervaardigheden en zelfvertrouwen. Benadruk de waarde van muziek in het dagelijks leven en in verschillende carrières, zoals muzikant, muziektherapeut, muziekleraar, geluidstechnicus, enzovoort.

2. Leg de relatie met andere vakken uit
Muziek kan ook verbonden worden met andere vakken, zoals geschiedenis, cultuur, taal en wiskunde. Leg uit hoe muzieklessen kunnen helpen bij het begrijpen van andere vakken en het ontwikkelen van overkoepelende vaardigheden, zoals kritisch denken en probleemoplossing.

3. Maak de lesinhoud relevant
Zorg ervoor dat de lesinhoud aansluit bij de interesses en behoeften van de leerlingen. Laat hen bijvoorbeeld muziekstijlen kiezen die ze leuk vinden, of laat hen liedjes schrijven over onderwerpen die hen interesseren. Dit kan helpen om de relevantie van de muziekles te vergroten.

4. Verbind met andere vakken
Leg uit hoe muziekles kan worden verbonden met andere vakken. Muziek heeft raakvlakken met vakken zoals geschiedenis, literatuur, wiskunde, en zelfs wetenschap. Bespreek bijvoorbeeld hoe muziekstijlen en componisten zijn beïnvloed door historische gebeurtenissen of culturele ontwikkelingen. Of hoe ritmes en notenwaarden in de muziek verbonden zijn met wiskundige concepten. Door de relatie tussen muziek en andere vakken te benadrukken, kunnen leerlingen de waarde van muziekles beter begrijpen. Ook kunnen ze inzien dat het niet alleen een op zichzelf staand vak is, maar ook kan bijdragen aan hun bredere educatieve ontwikkeling.

5. Organiseer praktische activiteiten
Organiseer praktische activiteiten waarbij leerlingen de kans krijgen om actief met muziek bezig te zijn, zoals het spelen van een instrument, zingen, componeren of improviseren. Hierdoor kunnen ze zelf ervaren hoe leuk en betekenisvol muziek kan zijn, wat kan helpen bij het begrijpen van de waarde van muziekles.

6. Verbind met persoonlijke interesses
Ontdek de persoonlijke interesses en muzieksmaken van de leerlingen en probeer de lesinhoud hiermee te verbinden. Laat hen bijvoorbeeld muziekstukken kiezen die ze leuk vinden om te spelen of naar te luisteren. Hierdoor kunnen ze een persoonlijke band met muziek ontwikkelen en de relevantie van muziekles beter begrijpen.

7. Bied keuzemogelijkheden aan
Geef leerlingen keuzemogelijkheden binnen de muziekles, bijvoorbeeld door hen te laten kiezen welk instrument ze willen leren bespelen of welke muziekstijlen ze willen verkennen. Hierdoor kunnen ze meer betrokken raken bij de lesinhoud en zich eigenaar voelen van hun eigen leerproces.

8. Leg de voordelen uit op lange termijn
Beschrijf de voordelen van muziekles op lange termijn. Muziek kan niet alleen een plezierige hobby zijn, maar kan ook deuren openen naar mogelijke carrières in de muziekwereld. Leg uit hoe muziekles kan bijdragen aan de ontwikkeling van vaardigheden die nuttig zijn in verschillende aspecten van het leven, zoals doorzettingsvermogen, discipline, en het vermogen om te presteren voor een publiek.

10 kant en klare antwoorden

Word jij die legendarische docent die altijd gevat antwoord? Leer deze tien antwoorden uit je hoofd en je sta vanaf nu altijd klaar met een leuk antwoord op de vraag: ‘Waaróm hebben we muziekles?’

  1. “Om te leren hoe je de perfecte serenade kunt geven aan je toekomstige crush met een zelfgeschreven liefdeslied op ukelele”
  2. “Om je voor te bereiden op een wereld waarin je altijd een indrukwekkend karaoke-optreden kunt geven.”
  3. “Mocht je ooit luchtgitaar moet spelen op een feestje dan weet je hoe je deze moet vasthouden.”
  4. “Zodat je later kunt opscheppen dat je ooit ‘Für Elise’ op de piano hebt gespeeld.”
  5. “Om te bewijzen dat je niet alleen maar kunt zingen onder de douche, maar ook voor een groot publiek…. in de auto”
  6. “Voor het geval je ooit in een band belandt en een gitaarsolo moet spelen op het dak van een gebouw, zoals The Beatles deden.”
  7. “Om indruk te maken op je vrienden door ‘Happy Birthday’ op een kazoo of piano te spelen op hun verjaardagsfeestjes.”
  8. “Om te leren hoe je de perfecte soundtrack kunt maken voor je eigen actiefilm of computerspel”
  9. “Zodat je in de toekomst de beste dansmoves kunt laten zien op feestjes, zonder je ongemakkelijk te voelen.”
  10. “Om te bewijzen dat je een expert bent in het spelen van het denkbeeldige drumstel op je bureau tijdens saaie lessen.”

Weet jij nog meer grappige antwoorden? Laat het ons weten in de reacties!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”