Zoek

Examenbijeenkomst muziek vwo leidt tot aanvulling op correctievoorschrift

De eindexamenbesprekingen voor de vakken muziek vmbo-gl/tl, havo en vwo werden door meer docenten bezocht dan vorig jaar. Mede dankzij hun input kwam bij het vwo-examen een aanvulling op het correctievoorschrift.

Op 15, 22 mei en 23 mei kwamen gemiddeld zo’n vijftig muziekdocenten bijeen om de centraal schriftelijke examens muziek havo, vwo en vmbo-gl/tl na te bespreken. Daarmee werden de bijeenkomsten drukker bezocht dan in 2022. Ook nu werden de examenbesprekingen georganiseerd door VLS en waren er naast docenten vertegenwoordigers van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en Cito bij aanwezig.

Marijn Walraven zat dit jaar voor het eerst de besprekingen van de muziekexamens havo en vwo voor. Volgens hem bieden de examenbesprekingen voor veel docenten houvast: “Het correctievoorschrift zegt gewoon: dit is goed en dit is fout. Deze meetings zijn bedoeld om een bepaalde richting mee te geven van hoe je een examenvraag of antwoord van een leerling kunt benaderen.”

“Gedachtelijnen van je collega’s geven daarin vaak een bevestiging van wat je zelf al denkt of voelt bij een vraag. Voor sommige vragen die niet honderd procent helder zijn, wil je graag kaders en grenzen hebben: tot waar kan ik gaan met iets goed of fout rekenen? Daarvoor zijn dit soort vergaderingen heel handig.”

Klankbordgroep

De examenbijeenkomsten zijn er niet alleen om docenten te helpen bij het correctieproces, maar dienen tegelijkertijd als klankbord voor het CvTE en Cito.

Namens de vaststellingscommissie van het CvTE waren twee vertegenwoordigers aanwezig. Een toetsdeskundige van Cito kon als examenmaker waar nodig inhoudelijke toelichtingen geven. Walraven: “Degenen die het examen hebben gemaakt luisteren mee en kunnen dus gelijk de feedback van docenten horen. Daar hebben zij ook wat aan.”

Vraag 11

Het komt wel eens voor dat er een fout in een examen of correctievoorschrift zit. Docenten mogen dan niet zomaar een antwoord dat volgens het correctievoorschrift onjuist is, goed rekenen. Zelfs niet als zij binnen dit soort examenbijeenkomsten bijval vinden bij hun collega-docenten.

Voor dit soort gevallen is door het CvTE de Examenlijn in het leven geroepen. De Examenlijn behandelt vragen van docenten over examenopgaven, correctievoorschriften en normeringen.

Normaal gesproken dienen docenten op persoonlijke titel een vraag in bij de Examenlijn. Maar ook hier bieden de examenbijeenkomsten uitkomst, want als docenten het ergens collectief over (on)eens zijn, dient VLS namens die hele groep een vraag in.

Walraven: “Als je met z’n zestigen een punt maakt, sta je veel krachtiger dan als je dat in je eentje doet. Soms worden er naar aanleiding van onze bespreking zelfs wel eens wijzigingen doorgevoerd.” Zo leidden opmerkingen van docenten over vraag 11 van het examen muziek vwo uiteindelijk tot een aanvulling op het correctievoorschrift.

Verslagen

Na afloop van elke examenbijeenkomst krijgen de aanwezigen een verslag toegestuurd. Deze verslagen worden echter niet door VLS gepubliceerd en het is ook niet de bedoeling dat deze gedeeld worden met docenten die niet bij de betreffende bijeenkomst aanwezig waren. Ook al vragen veel docenten hier wel om.

Verenigingscoördinator Allerd van den Bremen, voorzitter van de examenbespreking muziek vmbo-gl/tl, legt uit waarom daarvoor gekozen is: “We delen de notulen van de vergaderingen bewust alleen met degenen die bij de betreffende bijeenkomst aanwezig waren. In de afgelopen jaren is gebleken dat veel docenten die niet aanwezig waren rechten ontleenden aan een verslag, terwijl zij de achterliggende discussie niet hadden meegemaakt en daardoor het verslag verkeerd interpreteerden.”

Examenvak muziek op de schop

Een maand voor de start van de eindexamens werd het definitieve advies voor de nieuwe eindexamenstructuur voor de kunstvakken gepresenteerd. Dat betekent dat het vak muziek de komende jaren een nieuwe invulling zal krijgen, en dat de oude-stijl-nieuwe-stijl-structuur zal verdwijnen.

Aan het einde van de examenbijeenkomsten werden docenten alvast uitgenodigd om over het nieuwe examenvak muziek mee te denken. Op maandag 26 juni 2023 vindt een digitale bijeenkomst plaats, waarin muziekdocenten de ruimte krijgen om met elkaar in gesprek te gaan over de invulling van dat nieuwe examenvak.

De expertmeeting ‘Op weg naar een nieuw eindexamen muziek’ wordt georganiseerd door VLS en u wordt als muziekdocent van harte uitgenodigd om daarbij te zijn. Aanmelden kan via dit formulier.

“Ik zou iedereen die examenklassen lesgeeft aanbevelen om bij dit soort meetings aanwezig te zijn. Je leert er als docent altijd weer van bij.”
– Marijn Walraven, voorzitter examenbijeenkomsten muziek havo en vwo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant

Op zoek naar de Muziekdocent van het Jaar 2024, Stem nu!

Europese dag van muziek op school 2024 – een terugblik

Vacature bestuurslid VLS