Zoek
Boekpresentatie Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling

Een bundeling van tien jaar onderzoek in muziekonderwijs

Op dinsdag 6 juni presenteerden redacteurs Thomas De Baets en Adri de Vugt hun nieuwe deel in de boekenreeks Muziekpedagogiek in beweging. In Studio 4 van het Koninklijk Conservatorium Den Haag reikten ze de eerste exemplaren uit van Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling.

De boekpresentatie werd ingeleid door beleidshistoricus en Kunstzone-redacteur Piet Hagenaars. Hagenaars gaf een uitgebreide lezing van twintig minuten over de geschiedenis van muziekonderwijsbeleid in Nederland en Vlaanderen, van 1859 tot nu.

Hagenaars: “Omdat Muziekpedagogiek in beweging vooral het zwaartepunt legt op integratie, onderzoek, karakterisering en ontwikkeling van muziek in het voortgezet onderwijs en kunstvakonderwijs, heb ik me in deze lezing beperkt tot het basisonderwijs.”

Hagenaars bood met zijn inleiding een overzichtelijke historische duiding. Naarmate de jaren in zijn verhaal verstreken, begon het publiek als blijk van herkenning steeds heviger te knikken. De kritische kanttekeningen die Hagenaars plaatste bij onder andere de kunstkerndoelen van 2005, zette het publiek actief aan het denken.

De inleidende lezing sloot daarmee goed aan bij het beoogde doel van de publicatiereeks, die de muziekeducatieve praktijk aan wil zetten tot reflectie en ontwikkeling.

Over de reeks

Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling is het vijfde deel in de reeks Muziekpedagogiek in beweging. Vanwege het tienjarig bestaan van de serie besloten De Baets en De Vugt het ditmaal anders te doen dan in voorgaande edities.

De Baets – in de presentatie een keer als ‘De Beats’ geschreven, hoe toepasselijk – legt uit dat ervoor gekozen is om vanuit een historisch perspectief te schrijven: “Dit boekje heet niet Muziekpedagogiek in beweging, maar Beweging in muziekpedagogiek. De voorgaande vier edities hebben wij auteurs gevraagd om naar het nu te kijken, en om vooruit te kijken. Nu hebben we gevraagd eens áchteruit te kijken.”

De publicatiereeks Muziekpedagogiek in beweging (gestart in 2013) wil de muziekeducatieve praktijk aanzetten tot reflectie en ontwikkeling.

In de presentatie lieten De Baets en De Vugt de covers van hun vorige edities passeren. Deze gebruikten ze als een soort kapstok om hun nieuwe boek vanuit verschillende perspectieven te kunnen bespreken. Hierdoor kreeg het publiek net het beetje context dat het nodig had, maar was er gelukkig nog genoeg ruimte over voor de verbeelding.

10 jaar onderzoek en ontwikkeling

Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling bevat bijdragen van vooraanstaande auteurs in het muziekonderwijs. De meesten van hen schreven een artikel als duo. Zo blikken Melissa Bremmer en Filip Verneert terug op de ‘creativity-turn’ in muziekeducatie en laten Thomas Geudens en Suzan Overmeer hun licht schijnen op kunstvakkenintegratie. Luc Nijs en onze eigen Benno Spieker zoomen in op de rol van technologie in het onderwijs.

Mieke Van Uytvanck en Marjolein Wagemans verdiepen zich in inclusief onderwijs en Christiane Nieuwmeijer schrijft over de inzet van muzikaal spel als ‘change agent’ voor muziekonderwijs met zelfvertrouwen. Tine Castelein en redacteurs Thomas De Baets en Adri de Vugt besluiten het boek met met de vertaalslag van muziekeducatief onderzoek naar de praktijk.

Simon Van Damme, algemeen directeur LUCA School of Arts, is verantwoordelijk voor het voorwoord.

De meeste thema’s die in het boek worden behandeld, spelen een belangrijke rol bij de aanstaande curriculumvernieuwing van de kunstvakken. Denk aan de integratie van andere kunstvakken, het hoe om te gaan met inclusie en de inzet van moderne technologieën in het onderwijs. Daarmee geven de auteurs er blijk van goed te weten wat de prangende vraagstukken zijn binnen het Nederlandse en Vlaamse muziekonderwijs anno nu.

Boekpresentatie Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling

Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling is het resultaat van een samenwerking tussen de onderzoekscluster muziekeducatie van LUCA School of Arts en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het boek is hier te koop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant

Op zoek naar de Muziekdocent van het Jaar 2024, Stem nu!

Europese dag van muziek op school 2024 – een terugblik

Vacature bestuurslid VLS