Zoek

Vocale Boost op school – een traject voor muziekdocenten VO en hun leerlingen

Wil jij samen met je leerlingen de uitdaging aan gaan om (meerstemmig) zingen bij jou op school een impuls te geven? Dit is je kans! In het traject ‘Vocale Boost op school’ richt je, onder begeleiding van vocal-experts Hans Cassa en Rohan Poldervaart en Isolde en Tinka van de Music+ Academy, een vocal group op op jouw school. Heb je al een zanggroep maar loopt dat nog niet zoals je wilt? Dan kun je ook aansluiten.

Na afloop van het traject

  • Is er een vocal group op jouw school
  • Heb je een duidelijk beeld van de (verdere) ontwikkeling van je zanggroep
  • Heb je geschikte arrangementen, oefenmateriaal, inspiratie en hulpmiddelen
  • Heb je een netwerk van muziekdocenten waar je mee kunt sparren
  • Heeft je vocal group haar eerste optreden achter de rug
  • Heb je een plan voor de promotie van je vocal group op school en/of in de wijk
  • Geef je vanuit jouw vak invulling aan de burgerschapsopdracht op jouw school
  • Heb je het zingen op school een impuls gegeven
  • Heb je zin in meer!

 

Achtergrond

Een vocal group kun je zien als het nieuwe koor zingen. Met name ‘group’ is een belangrijk aspect. De sociale cohesie in een groep is belangrijk om samen een creatief proces in te stappen. In deze mini-maatschappij leren leerlingen elkaar te zien en naar elkaar te luisteren. Het geeft hen een stem en helpt hen in de zoektocht naar hun identiteit. Het is een speelruimte waarin groeiproces centraal staat en zingen ‘als middel’ bijdraagt aan burgerschapsvorming.

Natuurlijk wordt er al (veel) gezongen op school. Het traject ‘Vocal Boost op school’ onderscheidt zich doordat je ondersteund en gecoacht wordt door experts uit het onderwijs & vocale ritmische muziek.

De begeleiding van een vocal group gaat om veel meer dan alleen technisch zingen. Samen met de andere deelnemers leer je over het groepsproces binnen de vocal group, over expressie, gevoel en energie, over succesmomenten creëren en de ontwikkeling gaande houden. Ook embodiment en beweging zijn belangrijk. Wanneer jongeren meer contact maken met hun zintuigen en lijf, bevordert dit het zelfvertrouwen en resoneert muziek en klank nog veel meer.

Zo heb je als docent een stevige stok achter de deur om een professionele slag te maken in het vocaal werken met jongeren en je vocal group ambities waar te maken.

Het traject

Vocale Boost dag

Centraal in het traject staat de ‘Vocale Boost dag’. Een dag, de naam zegt het al, waarop je helemaal in de stemming komt en inspiratie en tips krijgt om op jouw school aan de slag te gaan. Alle deelnemende muziekdocenten nemen 1 tot 3 leerlingen mee naar het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum voor een ultieme zangbeleving.

Onder de bezielende leiding van Hans Cassa, dé expert op het gebied van meerstemmig zingen van lichte muziek, wordt ter plekke een koor gevormd, waarin de stemmen van docenten en leerlingen zich met elkaar vermengen. Hans maakt hiervoor speciale arrangementen, die je voorafgaand aan de dag ontvangt, zodat jij je samen met je leerling(en) kunt voorbereiden.

Met Rohan Poldervaart, die als geen ander ervaring heeft met zingen met jongeren op (vmbo)scholen, verken je hoe je een uitnodigende en veilige setting in je groep kunt creëren. Een setting, waar leerlingen uitgenodigd worden hun eigen stem te ontwikkelen en te gebruiken, waar hun creatief talent gestimuleerd wordt en waar leerlingen vanuit hun lijf (durven te) zingen. Een setting waar leerlingen in hun kracht staan!

Daarnaast krijg je gedurende de dag inspiratie en tips voor het opstarten van vocal groups op jouw school. Denk daarbij aan:

  • Hoe enthousiasmeer je andere leerlingen voor de vocal group?
  • Hoe kun je het (i.o.v. met schoolleiding) organiseren en inbedden?
  • Hoe geef je de vocal group een podium bijv. door presentaties op school en in de wijk (maatschappelijke bijdrage)

 

Online bijeenkomsten

Tijdens 4 online bijeenkomsten wissel je ervaringen uit en krijg je tips, inspiratie en coaching van onze experts. Deze bijeenkomsten worden ook gebruikt om te peilen welke behoefte er vanuit de muziekdocenten en hun leerlingen is t.a.v. ondersteunend materiaal.

Ondersteund materiaal

Op basis van behoefte vervaardigen we ondersteunend materiaal, waar je met je leerlingen mee aan de slag kunt gaan op school. Denk daarbij aan:

  • Geschikte arrangementen voor vocal groups en voor klassen
  • Inspirerende filmpjes van de experts voor jou en je leerlingen, bijv. ter promotie van deelname aan een vocal group
  • Tips voor de muziekdocenten voor het aanleren van meerstemmige arrangementen

 

Rohan Poldervaart en Hans Cassa

 

Planning

 DO 21 sept ’23 – 15:15u – 16:45u Online bijeenkomst 1 – muziekdocenten
Kennismaken – behoeftepeiling – tips & inspiratie – je eigen (school)plan maken
 DO 23 nov ’23 – 15:00u – 20:00u Vocale Boost dag – muziekdocenten en 1 tot 3 leerlingen
MCO, Hilversum (inclusief dinerbuffet)
 DO 25 jan ’24 – 15:15u – 16:45u Online bijeenkomst 2 – muziekdocenten

Hoe ben je gestart – waar loop je tegenaan – wat heb je nodig

 DO 21 maa ’24 – 15:15u – 16:45u Online bijeenkomst 3 – muziekdocenten

Voortgang – inspiratie en tips t.a.v. de presentaties

 Maart – juni ’24 Presentatie(s) op je school/in de wijk

Organiseren en uitvoeren van presentaties met je vocal group

 DO 13 jun ’24 – 15:15u – 16:45u Online bijeenkomst 4 – muziekdocenten (evt. met de leerlingen uit het traject)

Evaluatie – hoe verder – hoe kunnen we kennis delen met andere scholen?

Tarief

Het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Ministerie van OCW leveren een financiële bijdrage aan dit programma. Per school wordt een eigen bijdrage gevraagd van € 450,00 (BTW-vrij).

Inschrijven

Je kunt je via dit formulier inschrijven. Dit kan tot uiterlijk 8 september 2023.

Heb je vragen, neem contact met ons op.

 

Vocale Boost op school’ is een project van VLS en Music+ Academy. De VLS wil de in dit project opgedane expertise en gemaakte lesmateriaal delen met andere muziekdocenten.

Misschien vind je dit ook interessant

Op zoek naar de Muziekdocent van het Jaar 2024, Stem nu!

Europese dag van muziek op school 2024 – een terugblik

Vacature bestuurslid VLS