Zoek

Mobiele telefoons en digitale apparaten in de muziekles

Auteur: Nadia Molenaar

In een wereld waar mobiele telefoons en digitale apparaten een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven zijn geworden, staan we als muziekdocenten al een tijdje voor een interessante uitdaging. Deze kleine, maar krachtige apparaten kunnen zowel een zegen als een vloek zijn in het klaslokaal. Ze hebben het potentieel om de aandacht van leerlingen af te leiden van onze lesstof, maar kunnen ook ingezet worden om te leren. 

Recentelijk, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) samen met het onderwijsveld afspraken gemaakt over het gebruik van mobiele telefoons in de klas. De verantwoordelijkheid lag al bij de scholen, maar nu moet overlegd worden of er sprake is van educatief gebruik ten dienste van de gestelde leerdoelen.

Voor de meeste muziekdocenten draait het niet alleen om muziek, maar ook om het stimuleren van creativiteit, expressie en verantwoordelijkheid. Als docent is het onze taak om leerlingen te begeleiden bij het maken van bewuste keuzes, niet alleen in hun muzikale ontwikkeling, maar ook in hun omgang met digitale technologie.

Deze nieuwe overeenkomst biedt je een steuntje in de rug als je mobieltjes uit de klas zou willen weren. De vraag is aan jou of dit voor jou van toepassing is of dat jij de smartphone inmiddels al als waardevol hulpmiddel ziet tijdens jouw lessen.

Onze rol is, met of zonder smartphone in de klas, om onze leerlingen te leren zorgvuldig met hun digitale devices om te gaan. Betrek jij jouw leerlingen bij het proces van zelfregulering in het gebruik van digitale devices? Wat doe jij daar aan in de klas?

Deze nieuwe ontwikkelingen zorgen wellicht voor discussie bij jou op school. Misschien heb je je muziekmethode online en/of gebruiken je leerlingen vaak hun smartphone voor jouw lessen. In dat geval moet je goed in overleg met je school om samen tot een werkbaar besluit te komen.

Samen kunnen we hen helpen groeien tot verantwoordelijke digitale burgers die de voordelen van technologie begrijpen en waarderen, maar ook de mogelijke nadelen ervan onder ogen zien.

In oktober 2023 heeft vanuit het ministerie van OCW een 0-meting plaats gevonden en in juni 2024 komt er een vervolgmeting van het beleid op scholen over mobiele telefoons in de klas. De hoofdlijnenafspraak is tot stand gekomen tussen OCW, VO-raad, Sectorraad GO, Stichting Platforms vmbo, Sectorraad Praktijkonderwijs, AOb, CNV-onderwijs, FvOV, Ouders en Onderwijs, LAKS en LBVSO.

Kennisnet heeft in samenwerking met de VO-raad de handreiking ‘Schoolbeleid voor smartphones’ gemaakt. Deze bevat naast praktijkvoorbeelden, tips, inzichten uit de praktijk en actueel wetenschappelijk onderzoek, een stappenplan voor het ontwikkelen en naleven van een eigen smartphonebeleid. Kennisnet heeft deze publicatie geactualiseerd op basis van het hoofdlijnenakkoord van juli 2023.

Meer weten over dit onderwerp? Klik hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant

Europese dag van muziek op school 2024 – een terugblik

Vacature bestuurslid VLS

Eindexamenbijeenkomsten 2024