Auteur: Nadia Molenaar
Johnny Bernhard, ervaren muziekdocent op o.a. Het Stedelijk Kottenpark, deelde met ons zijn inzichten, passies en visie op muziekonderwijs. “Ik ben eigenlijk al sinds mijn tiende met muziek bezig”, vertelt Johnny enthousiast. “Mijn grootste inspiratiebron was de gitarist van The Police. Zijn muziek en talent hebben mij geïnspireerd om zelf muziek te gaan maken.”
Johnny heeft uiteindelijk op zijn 30e de opleiding Docent Muziek afgemaakt. “Ik moet eerlijk zeggen: het was best wel een zware klus. Na het afstuderen zei de drummer van mijn band dat ik wel kon solliciteren op een vacature voor docent muziek. Ik kon op de school in Almelo meteen beginnen. Er waren twee locaties en de eerste dag begon ik in een klas havo/vwo. Ik met mijn koffertje. Dat ging goed en de directeur vertelde dat ik de dag daarna voor een klas op de andere vestiging zou staan, een b-klas.”
“Deze leerlingen zaten al in de klas en het was een bende. Er was een gevecht gaande en ik werd zo naar binnen geduwd, succes! Later die dag kwam ik thuis en zei tegen mijn vrouw: ik weet niet of dit wat voor mij is hoor. Helemaal vers van de opleiding en dan loopt het toch anders…”
“Ik laat mij niet kisten, dacht ik. De volgende dag nam ik mijn elektrische gitaar mee en toen had ik ze. Inmiddels zit ik alweer 24 jaar in het onderwijs.”
Johnny heeft uiteindelijk op zijn 30e de opleiding Docent Muziek afgemaakt. “Ik moet eerlijk zeggen: het was best wel een zware klus. Na het afstuderen zei de drummer van mijn band dat ik wel kon solliciteren op een vacature voor docent muziek. Ik kon op de school in Almelo meteen beginnen. Er waren twee locaties en de eerste dag begon ik in een klas havo/vwo. Ik met mijn koffertje. Dat ging goed en de directeur vertelde dat ik de dag daarna voor een klas op de andere vestiging zou staan, een b-klas.”
“Deze leerlingen zaten al in de klas en het was een bende. Er was een gevecht gaande en ik werd zo naar binnen geduwd, succes! Later die dag kwam ik thuis en zei tegen mijn vrouw: ik weet niet of dit wat voor mij is hoor. Helemaal vers van de opleiding en dan loopt het toch anders…”
“Ik laat mij niet kisten, dacht ik. De volgende dag nam ik mijn elektrische gitaar mee en toen had ik ze. Inmiddels zit ik alweer 24 jaar in het onderwijs.”
“Ik werk nu op verschillende locaties als Het Stedelijk Kottenpark en ik zit nu alweer 14 jaar in het speciaal onderwijs op het Panta Rhei College waar ik werk met autistische leerlingen. Na de meivakantie ga ik starten op het ISK (Internationale Schakel Klas). Leuk dat ik deze leerlingen ook weer terug zie op de andere scholen.”
Als het gaat om het inspireren van zijn leerlingen, put Johnny uit zijn eigen ervaringen en ontmoetingen. “Mijn grootste inspiratiebronnen zijn mijn eigen muzikale ervaringen en ontmoetingen met professionele musici”, zegt Johnny. “Ik probeer mijn enthousiasme en passie voor muziek over te brengen op mijn leerlingen, zodat ze zich gestimuleerd voelen om hun eigen weg te vinden in de muziekwereld.”
Op beide scholen heeft Johnny één muzieklokaal. “Ik heb een hoek met keyboards, een bandgedeelte, een wand met gitaren en een hoek met djembés,” legt hij uit. “Ik ben nogal impulsief, dus ik wil dat alles direct binnen handbereik is voor spontane activiteiten.”
“Op het speciaal onderwijs begon ik met een leeg lokaal. Het was echt pionierswerk dus ik nam allemaal spullen mee van huis. En zo ben ik begonnen. Nu heb ik een geheel band instrumentarium in mijn muzieklokaal staan.”
Wil je weten hoe het muzieklokaal eruit ziet van muziekcollega’s Petra Smit, Tineke van Dijk, Jop Ostendorf en Rudolf Draijer? Lees HIER verder!
Op beide scholen heeft Johnny één muzieklokaal. “Ik heb een hoek met keyboards, een bandgedeelte, een wand met gitaren en een hoek met djembés,” legt hij uit. “Ik ben nogal impulsief, dus ik wil dat alles direct binnen handbereik is voor spontane activiteiten.”
“Op het speciaal onderwijs begon ik met een leeg lokaal. Het was echt pionierswerk dus ik nam allemaal spullen mee van huis. En zo ben ik begonnen. Nu heb ik een geheel band instrumentarium in mijn muzieklokaal staan.”
Wil je weten hoe het muzieklokaal eruit ziet van muziekcollega’s Petra Smit, Tineke van Dijk, Jop Ostendorf en Rudolf Draijer? Lees HIER verder!
“Ik denk dat je je passie en enthousiasme moet kunnen overbrengen. Dat geldt ergens voor alle vakken, maar speciaal voor muziek. Voor Johnny is goed muziekonderwijs meer dan alleen het aanleren van noten en akkoorden. “Goed muziekonderwijs gaat verder dan alleen de theoretische kennis”, legt hij uit. “Het stimuleert creativiteit, zelfvertrouwen en samenwerking. Het biedt een moment van ontspanning en zelfexpressie voor leerlingen die vaak al zoveel moeten.”
Als muziekdocent moet je echt 100% plezier hebben in de dingen die je in je muzieklessen doet, vertelt Johnny. “Als je er zelf niet in gelooft dan doen je leerlingen dat ook niet”.
“Ik denk dat je je passie en enthousiasme moet kunnen overbrengen. Dat geldt ergens voor alle vakken, maar speciaal voor muziek. Voor Johnny is goed muziekonderwijs meer dan alleen het aanleren van noten en akkoorden. “Goed muziekonderwijs gaat verder dan alleen de theoretische kennis”, legt hij uit. “Het stimuleert creativiteit, zelfvertrouwen en samenwerking. Het biedt een moment van ontspanning en zelfexpressie voor leerlingen die vaak al zoveel moeten.”
Als muziekdocent moet je echt 100% plezier hebben in de dingen die je in je muzieklessen doet, vertelt Johnny. “Als je er zelf niet in gelooft dan doen je leerlingen dat ook niet”.
“Toen ik 10 jaar was werd mijn grootste inspiratiebron The Police. Door hen werd ik helemaal gegrepen. Hierdoor ben ik gitaar gaan spelen. Message in Bottle was mijn eerste single en deze heb ik nog steeds. Vanaf dat moment wilde ik beroemd gitarist worden en naar Amerika.”
Luuk Scheepstra vertelt: “Toen ik voor het eerst op het Kottenpark kwam, volgde ik nog klassiek gitaarles. Hoewel ik thuis een elektrische gitaar had, had ik nog nooit met een plectrum gespeeld en wist ik amper hoe een versterker werkte. Dankzij de lessen van meneer Bernhard ben ik niet veel later overgestapt op de elektrische gitaar. Ik heb van hem zowel theoretisch als praktisch enorm veel geleerd. Hij heeft mijn bands gecoacht, me van alles bijgebracht over akkoorden en toonladders, en talloze mogelijkheden geboden om op te treden of achter de schermen mee te kijken, zowel binnen als buiten de school. Bovendien heeft hij me geholpen bij mijn toelating voor de podiumacademie, waar ik inmiddels ben toegelaten. Tijdens de lessen is meneer Bernhard enthousiast en creatief, en er is altijd ruimte voor humor. Hierdoor voelt iedereen zich op zijn gemak, of je nu een instrument bespeelt of niet.”
Als muziekdocent in het voortgezet onderwijs is het van wezenlijk belang dat je in een lokaal kunt werken dat voldoet aan alle eisen. Wat kun je doen om daar achter te komen?
Lees HIER meer over de richtlijnen waar een muzieklokaal aan moet voldoen.