Zoek

EuDaMus | Europese dag van muziek op school 2023

Auteur: Thomas Geudens

Op woensdag 15 maart vierden muziekleerlingen en -docenten in heel Europa de tweede Europese dag van muziek op school. De European Association for Music in Schools (EAS) bracht met muzikale uitdagingen iedereen bij elkaar die muziekonderwijs een warm hart toedraagt.

Een klas tjokvol buffetpiano’s, een podium met tientallen geüniformeerde zangers, 20 vlijtige ukelelespelers in keurige rijtjes: beelden van over heel Europa maken meteen duidelijk dat de muziekklas er overal heel erg anders uitziet. EuDaMus is de dag bij uitstek waarop muziekdocenten muziek op school zichtbaar kunnen maken, voorbij gesloten klasdeuren en akoestisch geïsoleerde muren. Tijdens een Zoommeeting zongen duizenden leerlingen uit honderden klassen samen Music in Me, het themalied van EuDaMus 2023. Componist Bert Appermont, die ook EAS-coördinator is voor België, schreef het lied speciaal voor de gelegenheid.

Music in Us
Tijdens het Europees livestreamevent met als titel Music in Us waren uiteindelijk opnames en tekeningen uit 21 landen te zien. ‘Muziek lijkt vast te hangen aan instrumenten en concertzalen’, zette bezielster Rūta Girdzijauskienė de toon, ‘maar de ware thuis van muziek is in elk van ons.’
Isolde Malmberg, voorzitter van EAS, legde uit waarom de associatie deze dag zo belangrijk vindt: door samen ons hart voor muziek op school te tonen, bereiken we meer dan alleen. De organisatie wil muziekonderwijs in heel Europa te promoten en versterken. Hiertoe wil ze muziekdocenten samenbrengen en kennis laten delen.

Nationale coördinatoren en samenwerking
Zoals wel vaker bij Europese initiatieven is EuDaMus niet in elk land even sterk aanwezig. Girdzijauskienė verwijst hiervoor naar de mate waarin nationale coördinatoren sterke samenwerkingen met scholen hebben kunnen uitbouwen. Dat lijkt vooral in het oosten van Europa het geval.
De scholenkaart toonde bijzonder veel inzendingen uit Tsjechië, Oostenrijk, Griekenland, Bosnia & Herzegovina en Litouwen.
In België en Nederland namen weinig muziekdocenten deel aan het Europese event, maar kozen de nationale coördinatoren van EAS voor een meer lokale aanpak. In Nederland werden drie challenges voor in de muziekles gelanceerd, geïnspireerd door Wicked Arts Assignments. Muziekdocenten pikten deze via vakbladen en social media gretig op.
Samen met de VLS en het Vlaamse LUCA School of Arts organiseerden ze bovendien een online ontmoetingsavond voor muziekdocenten uit Nederland en Vlaanderen, waarvoor meer dan honderd docenten intekenden. Onder meer een EAS-lid uit Zweden stelde daarbij service learning projecten voor, om de les muziek maatschappelijk betrokken te maken. Leerlingen brengen dan zelf muziek buiten de school naar plaatsen waar die een grote rol kan spelen, zoals woonzorgcentra.
Er was tijdens de avond ook ruimte voor Nederlandse en Vlaamse praktijken. De verschillen tussen beide landen vielen op. Vlaamse leraars leerden de Nederlandse organisaties voor muziekdocenten kennen die in Vlaanderen niet op dezelfde schaal bestaan. De Nederlandse deelnemers maakten dan weer kennis met het grote gewicht van het deeltijds kunstonderwijs binnen de kunsteducatie in Vlaanderen.

Muziekdocenten samenbrengen
Naast EuDaMus organiseert EAS ook een jaarlijkse Europese conferentie. Dit jaar komen muziekdocenten, -studenten en -onderzoekers samen in Lyon tijdens de laatste week van mei. Ze wisselen er de laatste stand van het onderzoek en lesideeën uit rond creativiteit en innovatie in het muziekonderwijs. Ook 15 maart 2024 kan al met stip in de agenda; noteer dan de derde Europese dag van Muziek op School.

Ben je geïnteresseerd in de European Association for Music in Schools?
Leer de organisatie beter leren kennen via hun website.

Misschien vind je dit ook interessant

Richtlijnen voor een goed muzieklokaal in het voortgezet onderwijs

Sem Tanate tourt door het land met haar afstudeervoorstelling voor Docent Muziek

Arjaan Verheule: “Goede instrumenten in een muzieklokaal zijn net zo essentieel als gasbranders bij natuurkunde”