Op 15 maart 2023 om 19.30 organiseren de VLS voor muziekdocenten en LUCA School of Arts de online ontmoetingsavond ‘Music in Us’ in het kader van de ‘Europese dag van muziek op school (EuDaMuS)’.
Tijdens de sessie ‘Music in Us’ nemen we een kijkje in hoe Nederlandse, Vlaamse en Zweedse scholen omgaan met creativiteit in de lessen muziek. Dat doen we aan de hand van drie korte presentaties, waarna we met elkaar in gesprek gaan en ervaringen delen. Na de sessie is er een informele online borrel.
Informatie over de sessie
19:25 – Sessie open voor deelname.
19:30 – Welkom namens Bert Appermont en Benno Spieker die namens België en Nederland de EAS, die de Europese dag voor muziek op scholen initieert, vertegenwoordigen; inleiding door Thomas Geudens.
19.35 – Presentatie door Lina Van Dooren over muziek maken in de muziekles op Zweedse scholen.
19.55 – Flits-workshop door Melissa Bremmer over muziek maken in de muziekles op Nederlandse scholen aan de hand van ‘Wicked Arts Assignements’.
20.15 – Workshop door Bert Appermont over muziek maken in de muziekles op Vlaamse scholen aan de hand ‘Tijd voor Maken’.
20.35 – In gesprek met elkaar.
21.00 – Einde van de sessie en start van de online borrel (voor wie wil, zelf je drankje en hapje regelen).
21.30 – Einde van de online borrel.
Aanmelden
Aanmelden kan met dit formulier. Je krijgt dan de Zoom-link naar de sessie.
Over de presentaties
Lina Van Dooren: Hoe kunnen onze leerlingen zich engageren voor een goed doel via muziek? Een benefietconcert spelen, over het klimaat zingen, in een woonzorgcentrum optreden, en nog veel meer. Met de onderwijsvorm service-learning, of leren door maatschappelijk engagement, kunnen de leerdoelstellingen behaald worden terwijl de leerlingen zich op een concrete manier in en voor de maatschappij engageren. We bekijken voorbeelden die duidelijk maken hoe we deze onderwijsmethode in de muzieklessen kunnen gebruiken.
Melissa Bremmer: In deze flits-workshop, neem ik je mee in de wereld van ‘Wicked Arts Assignements’: ongebruikelijke, grappige, poëtische of inspirerende kunstopdrachten. We gaan kijken hoe een ‘Wicked Arts Assignements’ eruitziet in muziek, én je gaat zelf ook aan de slag met het ontwerpen van een ‘Wicked Arts Assignements’ waarmee je de creativiteit van je leerlingen prikkelt. De ontwerper van de meest spannende opdracht gaat naar huis met het boek ‘Wicked Arts Assignements’.
Bert Appermont: ‘Tijd voor maken’ is een nieuwe Vlaamse publicatie met muzikale creatieopdrachten. Het materiaal is ontworpen voor leerlingen of groepen die eigen muziek willen maken en voor muziekleraren die dat maakproces begeleiden. In deze online workshop ontdek je hoe deze creatieve opdrachten inspiratie kunnen bieden voor de lespraktijk. Je krijgt inzicht in hoe het creatieproces werkt én hoe je dit kan aansturen en begeleiden.