Timo van Verseveld over zijn muzieklessen

"Ik geef mijn leerlingen graag kansen en ruimte"

Auteur: Nadia Molenaar

Timo van Verseveld is muziekdocent op het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven. Op deze school krijgen leerlingen veel begeleiding en maken ze klassikaal en individueel veel muziek tijdens de lessen. Hoe richt Timo zijn lessen in en welke tips heeft hij voor jou? In dit interview kom je het allemaal te weten. 

Timo geeft zijn leerlingen graag kansen en ruimte, zodat ze meerdere instrumenten leren bespelen. Daar ligt zijn kracht; voor ieder wat wils. Naast reguliere lessen zijn er ook schoolbandjes, een schoolorkest en schoolmusicals. Zo probeert Timo een breed palet te bieden, zowel binnen als buiten de lessen.

Timo vertelt: “Ik was heel trots op mijn nominatie als Muziekdocent van het Jaar 2019/2020. Voor mij bevestigde het dat ik goed bezig was. Mijn werkwijze heb ik voortgezet en ik blijf vooruitstrevend bezig door digitale toetsen en een digitale methode te bieden.”

Timo van Verseveld aan de piano
Timo van Verseveld bij de keyboards

“Als een leerling een bandshirt aan heeft vraag ik of hij of zij twee liedjes van die band kan noemen"

“Ik geef op dit moment hoofdzakelijk lessen in de onderbouw en vind het belangrijk dat mijn leerlingen actief bezig zijn met de praktijk. Notenschrift en theorie hang ik daar dan aan vast. De brugklassen en de tweede klassen krijgen nu één lesuur in de week. Dat de lesuren zijn uitgesmeerd over twee schooljaren vind ik een voordeel. In de tweede klas kun je namelijk weer wat verder komen omdat ze ouder zijn.”

“Als een leerling een bandshirt aan heeft vraag ik of hij of zij twee liedjes van die band kan noemen. Zo bloeit een leerling op. Ik probeer zoveel mogelijk te benadrukken wat mijn leerlingen wel kunnen.”

“Als een leerling een bandshirt aan heeft vraag ik of hij of zij twee liedjes van die band kan noemen"

“Ik geef op dit moment hoofdzakelijk lessen in de onderbouw en vind het belangrijk dat mijn leerlingen actief bezig zijn met de praktijk. Notenschrift en theorie hang ik daar dan aan vast. De brugklassen en de tweede klassen krijgen nu één lesuur in de week. Dat de lesuren zijn uitgesmeerd over twee schooljaren vind ik een voordeel. In de tweede klas kun je namelijk weer wat verder komen omdat ze ouder zijn.”

“Als een leerling een bandshirt aan heeft vraag ik of hij of zij twee liedjes van die band kan noemen. Zo bloeit een leerling op. Ik probeer zoveel mogelijk te benadrukken wat mijn leerlingen wel kunnen.”

"Wij zijn volledig overgestapt naar Musicbox"

“Tijdens de lockdown hebben we met de pilot van Musicbox meegedaan. Dat beviel zo goed dat we volledig zijn overgestapt! Het is interactief, leerlingen kiezen hun eigen leerroute, er worden veel liedjes aangeboden en het is heel praktisch. De methode geeft mij veel handvatten om de les in te vullen.

Mijn leerlingen werken vaak op hun telefoon, al zijn er in het lokaal ook wat laptops beschikbaar. Af en toe is dat wel wat lastig, bijvoorbeeld als ze dingen moeten tekenen. Gelukkig zijn mijn leerlingen creatief genoeg om het op een los blaadje te doen bijvoorbeeld. Ik ben een groot voorstander van leerlingen op hun eigen laptops of tablets te laten werken. Ik vind dat het onderwijs vaak achterloopt op technologische ontwikkelingen.”

VLS - foto Timo digitaal 2
Timo van Verseveld met gitaar

Dit staat er in Timo's muzieklokaal

“Ik heb een ruim lokaal wat bijna tweemaal een standaard theorielokaal oppervlakte heeft. Er staan 30 tafeltjes in traditionele bus-opstelling en aan de achterwand van mijn lokaal hangen elektrische en akoestische gitaren. Er zijn 16 keyboards waarvan sommige vast en andere ‘mobiel’. Ik heb een akoestisch drumstel en twee elektrische. Daarnaast wat gitaarversterkers, een kast met een orff-instrumentarium en de nodige percussie. Voor mezelf staat er een akoestische piano. Ik heb (nog) geen studio’s, maar in het nieuwe gebouw komen die wel. Dit duurt alleen nog wel een paar jaar.”

Dit staat er in Timo's muzieklokaal

“Ik heb een ruim lokaal wat bijna tweemaal een standaard theorielokaal oppervlakte heeft. Er staan 30 tafeltjes in traditionele bus-opstelling en aan de achterwand van mijn lokaal hangen elektrische en akoestische gitaren. Er zijn 16 keyboards waarvan sommige vast en andere ‘mobiel’. Ik heb een akoestisch drumstel en twee elektrische. Daarnaast wat gitaarversterkers, een kast met een orff-instrumentarium en de nodige percussie. Voor mezelf staat er een akoestische piano. Ik heb (nog) geen studio’s, maar in het nieuwe gebouw komen die wel. Dit duurt alleen nog wel een paar jaar.”

Tips van Timo

“Ik vind technische snufjes heel handig, maar de meeste trucjes zijn wel bekend denk ik. Mijn tip is sowieso dat je eens in de zoveel tijd de akoestiek in je lokaal moet evalueren. In mijn lokaal heb ik een akoestisch plafond wat geluid absorbeert voor de bescherming van je gehoor.

“Blijf naast muziekles geven ook in de uitvoerende praktijk werkzaam! Dat helpt om niet vast te roesten in je denken en doen. Neem daarnaast een Cursus Ableton om jezelf ook digitaal te bekwamen.”

VLS - foto Timo digitaal 1
Timo van Verseveld drumstel

Muziek in de bovenbouw

“Onze havo/vwo school heeft wel eens een pilot gedraaid met muziek in de bovenbouw. De pilot is geëindigd omdat er te weinig animo was. Vooral in het vwo zitten juist de leerlingen die er meer behoefte aan hebben, zie ik door het percentage die piano, gitaar of een ander instrument spelen. Ik had graag gezien dat de pilot door zou lopen door klassen samen te voegen. Helaas is hier niet voor gekozen. Ik weet dat deze situatie op veel scholen plaatsvindt door bezuinigingen en te weinig leerlingen. Dat is erg jammer!”

Muziek in de bovenbouw

“Onze havo/vwo school heeft wel eens een pilot gedraaid met muziek in de bovenbouw. De pilot is geëindigd omdat er te weinig animo was. Vooral in het vwo zitten juist de leerlingen die er meer behoefte aan hebben, zie ik door het percentage die piano, gitaar of een ander instrument spelen. Ik had graag gezien dat de pilot door zou lopen door klassen samen te voegen. Helaas is hier niet voor gekozen. Ik weet dat deze situatie op veel scholen plaatsvindt door bezuinigingen en te weinig leerlingen. Dat is erg jammer!”

Mijn Inspirator?

“Tejo Wouters van het Pius-X College uit Bladel is mijn Inspirator. Bij hem heb ik stagegelopen toen ik in het laatste jaar van het conservatorium zat. Daarna heb ik daar nog een jaar mogen werken. Tejo heeft mij op meerdere vlakken geïnspireerd. Allereerst neemt hij ons vak serieus en geeft hij zijn leerlingen de ruimte om fouten te maken. Buiten de lessen organiseert hij veel muzikale activiteiten. Ik heb dit inmiddels ook mogen realiseren binnen het Lorentz Casimir Lyceum. Als laatste gebruikt Tejo zijn humor tijdens zijn lessen en dit vind ik ook heel belangrijk. Tejo is helaas overleden.”

Eindexamenklas Muziek Pius X College

Misschien vind je dit ook interessant

‘Muziekdocent van het jaar 2022’ Tineke van Dijk

Interview met ‘Muziekdocent van het jaar’ Petra Smit