Search

“Hoe jong ze ook zijn, muziek maken, dansen en theater zit er al in”

Méér Kunst in de Kinderopvang

Auteur: Lisa van Bennekom | Foto: Iris Smalbrugge

“Wat komt er nu uit de toverdouche?” “Iets gezonds!”, zegt het jongetje. Zonet kwam er nog hagelslag en snoep uit, maar nu regent het komkommers en broccoli. Ik geef samen met mijn collega (dramadocent) een les Muziek & Drama aan een groep peuters. Ze gaan helemaal op in het verhaal dat we samen maken en beleven, omlijst met het zingen van liedjes, bewegen op muziek en het spelen op kleine instrumenten. 

Deze lessen, genaamd Mus & Draak, geven we sinds kort samen, en bij de eerste keren voelden we gelijk wat een ijzersterke combinatie muziek en drama voor jonge kinderen is. De oefeningen met geleide fantasie prikkelen het creatief denken en je ziet het zelfvertrouwen groeien. We stappen door het sprookjesbos en zien van alles om ons heen. “Wat groeit er hier aan de boom?” “Gitaren!”, klinkt er. Ieder idee van een kind brengt weer een nieuwe golf energie. Ze lijken bijna verbaasd dat ze zoveel kunnen én mogen toevoegen aan het verhaal. Muziek heeft het prachtige effect om peuters weer samen te brengen als overprikkeling op de loer ligt. Samen in de kring verwerken we het verhaal in een lied of een speelstuk.

Ik gun ieder kind vanaf jongs af aan kunstzinnige lessen. Het stimuleert op allerlei manieren de ontwikkeling van kinderen, zorgt voor veel plezier, en het belangrijkste; het hoort er gewoon bij. Want hoe jong ze ook zijn, muziek maken, dansen en theater zit er al in. Hoe logisch is het om aan die natuurlijke behoefte tegemoet te komen met kunstlessen op het kinderdagverblijf. 

Maar wat schetst mijn verbazing bij het lezen van het artikel Creatieve en kunstzinnige activiteiten in de kinderopvang (bron: LKCA): bij bijna de helft van de kinderopvangcentra vindt helemaal geen of maar één keer per jaar een specifieke creatieve en/of kunstzinnige activiteit plaats. Pedagogisch medewerkers (bijna de helft van de respondenten binnen het onderzoek) geven aan te weinig tijd te hebben om deze activiteiten te organiseren en expertise hiervoor binnen de organisatie ontbreekt. 

Ik had me dit nooit zo gerealiseerd omdat de kinderopvang van mijn twee kinderen een sterke binding heeft met de Vrije School, waar veel kunstzinnige activiteiten worden aangeboden. Ook uit het artikel blijkt dat de verschillen tussen kinderopvangcentra groot zijn als het gaat om het organiseren van kunstactiviteiten. Werk aan de winkel dus! Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich al sinds 2014 in voor structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolleerlingen. Dat is fantastisch en heel belangrijk werk. Maar ik zou daarnaast graag een nieuwe beweging willen starten: ‘Méér Kunst in de Kinderopvang’. Want hoe jonger je start met kunstlessen, hoe beter. 

Lisa van Bennekom is muziekdocent, redacteur en mede-oprichter van musendraak.nl (Muziek & Drama voor het jonge kind)

 

Foto 6 door Iris Smalbrugge

Misschien vind je dit ook interessant

Wie kiest de muziek? – Lezing van Evert Bisschop Boele

Johnny Bernhard: “Ik ben eigenlijk al sinds mijn tiende met muziek bezig”

Hoe kom je tot vakintegratie vanuit muziek in het basisonderwijs?