Auteur: Nadia Anne Molenaar
Voor het primair onderwijs zijn er veel muziekmethodes. Hier kun je een overzicht vinden, maar tijdens mijn zoektocht naar muziekmethodes voor het voortgezet onderwijs kwam ik tot een opvallende ontdekking. Ik kon slechts drie methodes vinden als ik echt grondig ging zoeken. Muziek op maat is niet langer beschikbaar en digitale methodes worden steeds populairder. Dit is begrijpelijk omdat digitale methodes makkelijk te differentiëren zijn en zich snel kunnen aanpassen aan de veranderende muziekindustrie. Hieronder zal ik beschrijven welke drie methodes beschikbaar zijn en wat hun kenmerken zijn.
Voortdurend actueel, eenvoudig gepersonaliseerd leren en uitgebreide videolessen, instructievideo’s en overzichtelijk inzicht in Learning Analytics. Gemaakt voor alle niveaus in het voortgezet onderwijs.
BeatsNbits is een innovatieve muziekmethode voor het voortgezet onderwijs, waarbij leerlingen op een creatieve en eigentijdse manier muziek leren maken. Met keuze tussen de lineaire en modulaire versie, kunnen docenten de methode aanpassen aan hun voorkeur en visie op onderwijs.
Een uniek kenmerk van BeatsNbits is dat het gebruikmaakt van actuele popliedjes, waardoor leerlingen direct betrokken en gemotiveerd zijn om muziek te maken. Met behulp van een virtueel keyboard kunnen leerlingen oefenen en feedback ontvangen, en kunnen ze ook echte instrumenten zoals gitaar, basgitaar, drums en keyboard leren bespelen via instructievideo’s. Met de ingebouwde sequencer kunnen leerlingen hun eigen mixen maken en in Songlab kunnen ze actuele popliedjes zingen en spelen.
Voortdurend actueel, eenvoudig gepersonaliseerd leren en uitgebreide videolessen, instructievideo’s en overzichtelijk inzicht in Learning Analytics. Gemaakt voor alle niveaus in het voortgezet onderwijs.
BeatsNbits is een innovatieve muziekmethode voor het voortgezet onderwijs, waarbij leerlingen op een creatieve en eigentijdse manier muziek leren maken. Met keuze tussen de lineaire en modulaire versie, kunnen docenten de methode aanpassen aan hun voorkeur en visie op onderwijs.
Een uniek kenmerk van BeatsNbits is dat het gebruikmaakt van actuele popliedjes, waardoor leerlingen direct betrokken en gemotiveerd zijn om muziek te maken. Met behulp van een virtueel keyboard kunnen leerlingen oefenen en feedback ontvangen, en kunnen ze ook echte instrumenten zoals gitaar, basgitaar, drums en keyboard leren bespelen via instructievideo’s. Met de ingebouwde sequencer kunnen leerlingen hun eigen mixen maken en in Songlab kunnen ze actuele popliedjes zingen en spelen.
BeatsNbits biedt ook de mogelijkheid tot differentiatie op tempo, niveau, leervoorkeur en interesses van individuele leerlingen, waardoor het muziekonderwijs zowel artistiek als cognitief uitdagend is. De methode is altijd in ontwikkeling, zodat de inhoud actueel blijft en aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen.
Wat BeatsNbits nog unieker maakt, is dat docenten de methode naar hun eigen hand kunnen zetten. Ze kunnen de lessen flexibel inrichten op basis van hun voorkeur en lesstijl, eigen materiaal toevoegen en koppelen aan het leerlingvolgsysteem. Docenten hebben volledige vrijheid om zelf te bepalen hoe ze de lesstof aanbieden, waardoor BeatsNbits een zeer aanpasbare muziekmethode is.
BeatsNbits is geschikt voor alle niveaus in het voortgezet onderwijs en het tweetalig onderwijs, met lesmateriaal voor de onderbouw op vier niveaus (PRO, vmbo sbb/kb, vmbo-tl, havo/vwo) en voor de bovenbouw (vmbo, havo en vwo, nieuwe en oude stijl). De methode is altijd bereikbaar voor vragen.
De adviesprijs van een leerling licentie van BeatsNbits is €23,95 (incl. BTW). Een docent-licentie is gratis. Je kunt een gratis proefaccount aanvragen. https://www.beatsnbits.nl/#over_de_methode
Flexibele leerlijnen, voor alle niveaus, onderbouw en bovenbouw, volledig gedifferentieerd, geïntegreerde leerdoelen, digitale toetsen RTTI, learning Analytics en TTO. Gedifferentieerd leren en spelen, Flipping the classroom, flexibel lesmateriaal, geoptimaliseerd voor tablets, smartphone gereed, up-to date, schoolbreed inzetbaar.
Musicbox is een innovatieve methode om muziek te leren en je muzikale vaardigheden te verbeteren. Deze methode, ontwikkeld door een team van gepassioneerde musici en onderwijsdeskundigen, combineert modern onderwijs met interactieve technologie om het leren van muziek leuk, boeiend en effectief te maken.
Een van de kenmerken die de Musicbox-methode onderscheidt, is de gebruiksvriendelijke en overzichtelijke online leeromgeving. Via de website van Musicbox heb je als docent toegang tot een schat aan lesmateriaal, waaronder instructievideo’s, oefeningen en liedjes.
Musicbox introduceert zichzelf als een innovatieve methode waarbij flexibiliteit en differentiatie centraal staan. Alle inhoud zowel praktisch als theoretisch is uitgewerkt op drie niveaus, en is flexibel te gebruiken. De docent kan door de hoge mate van flexibiliteit met Musicbox gemakkelijk aansluiten bij zijn eigen voorkeur en visie op muziekonderwijs. Hij kan daarbij gebruik maken van voorgestelde leerlijnen of volledig zelf overzichtelijke leerlijnen creëren.
Flexibele leerlijnen, voor alle niveaus, onderbouw en bovenbouw, volledig gedifferentieerd, geïntegreerde leerdoelen, digitale toetsen RTTI, learning Analytics en TTO. Gedifferentieerd leren en spelen, Flipping the classroom, flexibel lesmateriaal, geoptimaliseerd voor tablets, smartphone gereed, up-to date, schoolbreed inzetbaar.
Musicbox is een innovatieve methode om muziek te leren en je muzikale vaardigheden te verbeteren. Deze methode, ontwikkeld door een team van gepassioneerde musici en onderwijsdeskundigen, combineert modern onderwijs met interactieve technologie om het leren van muziek leuk, boeiend en effectief te maken.
Een van de kenmerken die de Musicbox-methode onderscheidt, is de gebruiksvriendelijke en overzichtelijke online leeromgeving. Via de website van Musicbox heb je als docent toegang tot een schat aan lesmateriaal, waaronder instructievideo’s, oefeningen en liedjes.
Musicbox introduceert zichzelf als een innovatieve methode waarbij flexibiliteit en differentiatie centraal staan. Alle inhoud zowel praktisch als theoretisch is uitgewerkt op drie niveaus, en is flexibel te gebruiken. De docent kan door de hoge mate van flexibiliteit met Musicbox gemakkelijk aansluiten bij zijn eigen voorkeur en visie op muziekonderwijs. Hij kan daarbij gebruik maken van voorgestelde leerlijnen of volledig zelf overzichtelijke leerlijnen creëren.
Er is ook een interactieve oefenomgeving. Hier kunnen leerlingen hun vaardigheden oefenen door middel van leuke en uitdagende oefeningen. De feedbackfunctie van de oefenomgeving is een waardevol hulpmiddel, waarmee leerlingen directe feedback krijgen op hun prestaties en kunnen zien waar ze kunnen verbeteren.
Een ander aspect van Musicbox is het speelplezier. Muziek maken moet leuk zijn en de methode moedigt creativiteit en expressie aan. Leerlingen worden aangemoedigd om hun eigen muzikale ideeën te ontdekken en uit te proberen, wat helpt om hun zelfvertrouwen en speelplezier te vergroten.
Musicbox is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen, beginners en gevorderden. Het maakt niet uit of je wilt leren spelen op een keyboard, gitaar of ander instrument, de methode is flexibel en kan worden aangepast aan jouw persoonlijke leerstijl en niveau.
De adviesprijs van een leerling licentie van Musicbox is €22,50 (incl. BTW). Een docentlicentie is gratis. Er is een gratis pilot beschikbaar en je ontvangt korting als je net met Musicbox begint of een meerjarencontract afsluit. https://www.musicboxmethode.nl/
Digitaal of met boeken of beiden, gebruiksvriendelijke digitale leeromgeving eDition, Actueel inzicht in voortgang en direct feedback geven op resultaten, Naadloze aansluiting op MS Teams en jouw ELO, aanvulling op jouw eigen lesmateriaal, zelf je hele lesprogramma samenstellen per klas of per jaar, persoonlijke leerroutes, bomvol studio-opnames, oefenvideo’s, speelstukken, pianobegeleidingen en leadsheets.
Een van de kenmerken van Intro is de digitale leeromgeving (in combinatie met boeken), die toegankelijk is voor zowel docenten als leerlingen. Hier vinden docenten een schat aan lesmateriaal, zoals filmpjes, luisterfragmenten, interactieve opdrachten en achtergrondinformatie. Dit stelt docenten in staat om de lessen af te stemmen op de behoeften en interesses van hun leerlingen, en biedt ruimte voor differentiatie. Leerlingen kunnen op hun beurt zelfstandig aan de slag met het lesmateriaal en hun voortgang bijhouden.
Intro behandelt een breed scala aan muziekstijlen en genres, van klassiek tot pop, van wereldmuziek tot elektronische muziek. Hierdoor krijgen leerlingen een gevarieerd beeld van de verschillende muzikale tradities en stijlen die er zijn. De methode besteedt ook aandacht aan muziekgeschiedenis, muziektheorie en muziektechnologie, waardoor leerlingen een brede basis krijgen van muzikale kennis en vaardigheden.
Digitaal of met boeken of beiden, gebruiksvriendelijke digitale leeromgeving eDition, Actueel inzicht in voortgang en direct feedback geven op resultaten, Naadloze aansluiting op MS Teams en jouw ELO, aanvulling op jouw eigen lesmateriaal, zelf je hele lesprogramma samenstellen per klas of per jaar, persoonlijke leerroutes, bomvol studio-opnames, oefenvideo’s, speelstukken, pianobegeleidingen en leadsheets.
Een van de kenmerken van Intro is de digitale leeromgeving (in combinatie met boeken), die toegankelijk is voor zowel docenten als leerlingen. Hier vinden docenten een schat aan lesmateriaal, zoals filmpjes, luisterfragmenten, interactieve opdrachten en achtergrondinformatie. Dit stelt docenten in staat om de lessen af te stemmen op de behoeften en interesses van hun leerlingen, en biedt ruimte voor differentiatie. Leerlingen kunnen op hun beurt zelfstandig aan de slag met het lesmateriaal en hun voortgang bijhouden.
Intro behandelt een breed scala aan muziekstijlen en genres, van klassiek tot pop, van wereldmuziek tot elektronische muziek. Hierdoor krijgen leerlingen een gevarieerd beeld van de verschillende muzikale tradities en stijlen die er zijn. De methode besteedt ook aandacht aan muziekgeschiedenis, muziektheorie en muziektechnologie, waardoor leerlingen een brede basis krijgen van muzikale kennis en vaardigheden.
Wat Intro uniek maakt, is de focus op luisteren en ervaren. Leerlingen worden aangemoedigd om actief te luisteren naar muziek, te analyseren wat ze horen en te reflecteren op hun eigen beleving. Daarnaast worden ze gestimuleerd om zelf muziek te maken en te experimenteren met verschillende instrumenten en klanken. Dit zorgt voor een actieve en betrokken leerervaring, waarbij leerlingen hun eigen muzikale talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Intro sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen en maakt gebruik van actuele en herkenbare voorbeelden uit de populaire cultuur. Hierdoor wordt de relevantie van muziek voor jongeren benadrukt en worden ze gemotiveerd om zich verder te verdiepen in de wereld van muziek. De methode stimuleert ook creativiteit en eigen initiatief, bijvoorbeeld door leerlingen zelf muzikale projecten te laten uitvoeren en presenteren.
De adviesprijs van een leerling totaallicentie van Intro is vanaf €33,40 (incl. BTW). Er is een gratis beoordelingspakket beschikbaar. https://www.thiememeulenhoff.nl/voortgezet-onderwijs/muziek/intro