Binnen het muziekonderwijs in het voortgezet onderwijs spelen er veel verschillende geluiden over de examenpopulatie. Op welke manieren zijn deze leerlingen buiten de muzieklessen op school bezig met muziek? Wat zijn hun muzikale interesses? Waarom hebben ze voor het vak gekozen? Cito deed een onderzoek en presenteert nu de resultaten.
In de resultaten van het onderzoek komt bij bijna elke vraag naar voren dat de examenpopulatie muziek enorm divers is. De leerling is over het algemeen breed georiënteerd. De leerling vindt dat die goed noten kan lezen, is instrumentaal vaardig (geeft aan vaak meerdere instrumenten te bespelen) en luistert naar en is geïnteresseerd in een zeer breed spectrum aan muziekstijlen. De leerling geeft aan dat de muzieklessen op school verbredend en verdiepend zijn op hun buitenschoolse muzikale activiteiten.
Lees het volledige onderzoek: Wie zijn de leerlingen? – De (muzikale) achtergronden van de examenpopulatie muziek in het voortgezet onderwijs.