Omschrijving: Met de opdracht Beter Goed Gejat dan Slecht Bedacht daagt muziekdocent John Burger zijn leerlingen uit om bestaande muziek op een vernieuwende manier te herwerken. “Ze pakken een element—een akkoordenschema, tekst of melodie—en transformeren dit tot iets volledig nieuws,” legt hij uit. De opdracht is flexibel toepasbaar: van abstracte uitdagingen in VWO 4 tot eenvoudigere versies voor Mavo 3. “Het biedt houvast, maar stimuleert ook creativiteit,” zegt John. Hij ziet het als een kant-en-klaar hulpmiddel voor collega-docenten. “Veel muziekdocenten kunnen hier direct mee aan de slag.” Met deze opdracht leren leerlingen niet alleen componeren, maar ook op een creatieve manier gebruik te maken van bestaande ideeën—een perfecte balans tussen leren en experimenteren.
Evaluatie of toetsing Rubric die bijgevoegd is.
Toelichting bij de rubric:
Een cijfer tussen 1-4 betekent dat de leerling onder de verwachting presteert in die categorie. Dit leidt tot een onvoldoende beoordeling.
Een voldoende (5.5-6) betekent dat de leerling basiscompetenties laat zien, maar er is ruimte voor verbetering.
Goed (7-8) betekent dat de leerling meer dan de basis laat zien, met duidelijke creativiteit en muzikale competenties.
Uitstekend (9-10) betekent dat de leerling boven verwachting presteert, met een zeer creatieve en muzikaal sterke uitvoering.