Muzikaal Memory

Auditief memoryspel met de klas!

Muzikaal Memory

2 of 3 leerlingen gaan naar de gang, de rest van de klas vormt duo’s. De duo’s bedenken en oefenen een ritme met body

Omschrijving:
2 of 3 leerlingen gaan naar de gang, de rest van de klas vormt duo’s. De duo’s bedenken en oefenen een ritme met body percussion. Als de leerlingen die gaan spelen van de gang terugkomen roepen ze de naam van de leerling, die voert zijn ritme uit, en vervolgens moet men proberen de bijbehorende leerling met zelfde ritme te vinden. De leerlingen raden om beurten, degene met meest gevonden duo’s wint. Uitbreiding: laat de klas in duo’s achter een keyboard een kort motief verzinnen ipv een ritme.

Doelstelling(en)
  • 1 - 
    De leerlingen op een speelse manier bezig laten zijn met luisteren
  • 2 - 
    herkennen van een ritme/melodie
  • 3 - 
    consequent spelen van een ritme/melodie
  • Evaluatie of toetsing
    Er vindt na een succesvolle ronde enige klassikale feedback plaats over een aantal ritmes. In een klassengesprek geven ze elkaar tips en tops over de gemaakte ritmes.

    Soort materiaal
    Les

    Opdrachttype PO bovenbouw
    Luisteropdracht

    Opdrachttype VO onderbouw
    Luisteropdracht

    Lesduur
    Minder dan een lesuur

    Beginsituatie leerlingen
    Leerlingen weten wat een (ritmisch) motief is en ze weten wat ze met body percussion kunnen doen. Leerlingen kennen het spel memory

    Ruimte
    Klaslokaal met studio's

    Klasopstelling
    In rijen

    Groepsgrootte
    Hele klas (±30 ll.)

    Instrumenten
    Keyboards, eventueel ritmeinstrumenten ipv body percussion

    Apps
    Geen apps nodig

    Apparaten
    Digibord voor de uitleg van de opdracht

    Speciale vaardigheden docent
    Awesomeness

    Gerben Lodder

    Doelgroep(en)
    VO onderbouw, PO bovenbouw

    Bestanden